الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
Mazin
منه منه
Dana
chocho mavie
Ahadd
مرتضى علي
المواضيع الأخيرة
اسم العضو
» حد يرد عليا منه منه
» وسواس الايام والتاريخ مرتضى علي
» وسواس الحساسية Mazin
» بخصوص ترك الوسواس تماماً Mazin
» وسواس الكلام Mazin
» مشكلتي في الصيام Mazin
» وسواس الصيام منيرة ف
» الكلام في الصلاة Mazin
» مهمممم والله Mazin
» اعاده الصلاه شموسه شموسه
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
منه منه
مرتضى علي

شاطر

علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 22  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty
مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-07, 2:45 pm

elandaleebs كتب:
السلام عليكم انا اعانى من الوسواس فى النجاسه بقالى 10 سنين نفسى احس انى انسان طبيعى زى بقيت البشر انا قرات البرنامج وحاولت اطبقه نجحت فى حاجات وفشلت فى حاجات بس انا عندى عزيمه انى اكمل بس نفسى ان حد يساعدنى انى اطلع منه انا تعبت جدا التفكير عامل زى شريكى فى الحياه وخلاها ملهاش طعم ولا حاسس براحه ابدا نفسى بجد ربنا يشفينى منه وللعلم انا مخلص بكارليوس صيدله الوسواس مخلينى بشك فى نجاسه كل حاجه ادامى بحس انى عايش فى نار وبخاف لو طنشت ان ربنا يحاسبنى انى كبرت وخايف لو كبرت اجى فى يوم واندم على كده لانى لما بكبر دماغى هلمس كل حاجه وساعتها لما يجيلى الوسواس بيقى صعب لانى بقول لنفى انا لما كبرت عملت لمست حاجه والحاجه نفلت لحاجه تانيه وهكزا فاوسواس ساعتها بيقى صعب المشكله الاكبر ان اصحابى بدأو يحسو بالموضوع ده انى موسوس وانا بحاول قدر الامكان اكون طبيعى ادامهم بس احيانا مش بقدر على اقل مثال لو فتحت الحنفيه وغسلت ايدى مثلا لازم اغسل مقبض الحنفيه قبل مقفله بايدى علشان لو فيه نجاسه متتنقلش ليه بجد انا تعبت جدا ونفسى ارتاح وخايف لما اتجوز مراتى تعرف عنى كده وخايف لما اتجوز اوخلف ااثر فى ولادى نفسى ارتاح المشكله عندى لما بيجلى وسواس احس بتوتر شديد بينتهى بصداع احيانا ساعدنى ايها الخبير اعتبرنى اخوك الصغير

بالنسبة للنجاسات فهي لا تنتقل بسهولة ، وكذلك النجاسات اليسيرة معفو عنها .
أنصحك بدخول الدورات فهي مهمة جدا لك .
التوقيع

علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 ?img=9b83736d9891bb4
للتسجيل بالدورات التدريبية تواصل معنا :
على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
reena

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-08, 12:45 am

السلام عليكم
والله اني بحاله مايعلم به الا الله
ياناس تعبت عندي وسواس عقيده شديد واحس احيانا اني اصدق الافكار مأكانه وسواس ولكن اتضايق جدا المشكله هو مايشتد علي الا مره بااليوم بس وباقي اليوم عادي اتجاهله واذا احد الحين جاب طاري الموت او القيامه اخاف جدا واقلق لانوه بعتقادي انا كافره واقول وش مصيري
ومن الاشياء التي اعانيها اشعر اني كفرت بسبب الافكار العقديه ولا ابدا وضوء ولا صلاة الا وانطق بالشهادتين والله يجي 5 مرات باليوم اعيد الشهادتين لازم ولاسمعت اي شي عن الله او سيره الانبياء يقعد يوسوس لي ,
والمشكله لابديت اصلي وادعي احس كأني اسويها فقط افعال لااشعر بشي لااعلم لماذا مع اني اغلب شي اوتر واقوم بالنوافل ولكن لاافهم لماذا
مالحل ! ادعولي يامسلمين ارجوكم ,, وقبل كنت احس بطمأنينة والله معي الان اشعر كأن الايمان انتزع مني ساعدون انا ابكي ,, وهل هو وسواس ام لا؟
وهل يجوز للحائض اعادة نطق الشهادتين بسبب لو خرجت من المله ؟
الله كريم

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-08, 4:28 pm

ارجوكم ساعدوني انا تعبت من الوسواس في كل الامراض
من يوم كنت صغيرة والوسواس فيني والحين عمري 18 ماخليت مرض ماوسوست فيه
كان جمبي الايمن دايم يعورني واخااف واوسوس انه مرض خطير ولا شي
يجني كل بعد 4 شهور او 5 وكنت ماروح للمستشفى بسبب الخوف انهم يقولون فيك مرض كذا ولا كذا
ماتحمل اعرف وش فيني ، المهم قلت اذا جاني هالمره بروح للمستشفى واكشف وجاني ورحت للمستشفى
وقالت الدكتورة يمكن قولون مع العلم انه مايجيني في السنة إلا 3 مرات او 4 مرات تقريبا يعني مو دايم يجيني ولله الحمد وإذا جاني اتعب يهد حيلي المهم قالت لي الدكتورة لازم تسوين تحاليل في العطلة تحليل بول وبراز والحين انا اخاف واوسوس انه يطلع فيني شيء وقسم بعض المرات ماقدر انام من الخوف والوسواس انه مرض قوي وربي خايفة كل يوم اوسوس وشايلة هم هالتحليل وبعض الاحيان إذا كنت فرحانه اقول عادي مافيني شيء وإذا كنت طفشانه يضغط عليّ الوسواس ويخليني اتوهم انهه امراض قوية وش اسوي وش الحل دايم اوسوس ان فيني امرراض والله تعبت من الوساوس اللي تجيني حتى اني معد اكل ولا شيء انخفض وزني وصرت هزيلة مادري شسوي مع العلم اني ذكية ولله الحمد ومحافظة على صلواتي وقراءة القران بعد كل صلاة واقرأ الاذكار وادعي ان مافيني شيء وادعي ان ربي يحفظني
ارجووووكم ساعدووني والله تعبت كرهت كل شيء يأست من الحيييااه خلاص ماعد اتحمل
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-08, 6:05 pm

reena كتب:
السلام عليكم
ياناس تعبت عندي وسواس عقيده شديد واحس احيانا اني اصدق الافكار مأكانه وسواس ولكن اتضايق جدا المشكله هو مايشتد علي الا مره بااليوم بس وباقي اليوم عادي اتجاهله واذا احد الحين جاب طاري الموت او القيامه اخاف جدا واقلق لانوه بعتقادي انا كافره واقول وش مصيري
ومن الاشياء التي اعانيها اشعر اني كفرت بسبب الافكار العقديه ولا ابدا وضوء ولا صلاة الا وانطق بالشهادتين والله يجي 5 مرات باليوم اعيد الشهادتين لازم ولاسمعت اي شي عن الله او سيره الانبياء يقعد يوسوس لي ,
والمشكله لابديت اصلي وادعي احس كأني اسويها فقط افعال لااشعر بشي لااعلم لماذا مع اني اغلب شي اوتر واقوم بالنوافل ولكن لاافهم لماذا
مالحل ! ادعولي يامسلمين ارجوكم ,, وقبل كنت احس بطمأنينة والله معي الان اشعر كأن الايمان انتزع مني ساعدون انا ابكي ,, وهل هو وسواس ام لا؟

راسلينا على البريد لكي تدخلي في الدورة التدريبية لعلاج وسواس العقيدة
التوقيع

علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 ?img=9b83736d9891bb4
على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-08, 6:08 pm

الله كريم كتب:
يجني كل بعد 4 شهور او 5 وكنت ماروح للمستشفى بسبب الخوف انهم يقولون فيك مرض كذا ولا كذا
ماتحمل اعرف وش فيني ، المهم قلت اذا جاني هالمره بروح للمستشفى واكشف وجاني ورحت للمستشفى
وقالت الدكتورة يمكن قولون مع العلم انه مايجيني في السنة إلا 3 مرات او 4 مرات تقريبا يعني مو دايم يجيني ولله الحمد وإذا جاني اتعب يهد حيلي المهم قالت لي الدكتورة لازم تسوين تحاليل في العطلة تحليل بول وبراز والحين انا اخاف واوسوس انه يطلع فيني شيء وقسم بعض المرات ماقدر انام من الخوف والوسواس انه مرض قوي وربي خايفة كل يوم اوسوس وشايلة هم هالتحليل وبعض الاحيان إذا كنت فرحانه اقول عادي مافيني شيء وإذا كنت طفشانه يضغط عليّ الوسواس ويخليني اتوهم انهه امراض قوية وش اسوي وش الحل دايم اوسوس ان فيني امرراض والله تعبت من الوساوس اللي تجيني حتى اني معد اكل ولا شيء انخفض وزني وصرت هزيلة مادري شسوي مع العلم اني ذكية ولله الحمد ومحافظة على صلواتي وقراءة القران بعد كل صلاة واقرأ الاذكار وادعي ان مافيني شيء وادعي ان ربي يحفظني

ما تعانين منه فهو مشاكل في القولون وبسبب الخوف منه والتفكير الدائم أصبت بنوبات آلام نفسية متنقلة في أجزاء الجسم .
وعلاجك يكمن في تطبيق البرنامج العلاجي الخاص بوسواس الأفكار المزعجة لكي يهدا القولون ثم تخف الآلام تدريجيا بإذن الله
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
الله كريم

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-08, 11:22 pm

إدارة التدريب كتب:
الله كريم كتب:

ما تعانين منه فهو مشاكل في القولون وبسبب الخوف منه والتفكير الدائم أصبت بنوبات آلام نفسية متنقلة في أجزاء الجسم .
وعلاجك يكمن في تطبيق البرنامج العلاجي الخاص بوسواس الأفكار المزعجة لكي يهدا القولون ثم تخف الآلام تدريجيا بإذن الله

^^^
ابغى طريقة العلاج الله يجزاك خير
محتاجتها ضاروري
reena

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-09, 9:46 am

إدارة التدريب كتب:
reena كتب:
السلام عليكم

للأسف اهلي يقولون وسواس عابر وانتي تطاوعينه ,, وانا بالثانوي ولا لي حيله لكي ادخل الدورهه
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-09, 4:58 pm

reena كتب:
إدارة التدريب كتب:
reena كتب:
السلام عليكم

للأسف اهلي يقولون وسواس عابر وانتي تطاوعينه ,, وانا بالثانوي ولا لي حيله لكي ادخل الدورهه

ادخلي الدورة مجانا ..

راسلينا على البريد بسرعة لكي تتمكني من دخول الدورة .
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-09, 5:01 pm

البرنامج العلاجي لوسواس الأفكار تجدينه هنا

https://alkhabeer.yoo7.com/t23-topic
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
reena

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-10, 12:38 am

إدارة التدريب كتب:
reena كتب:
إدارة التدريب كتب:
reena كتب:
السلام عليكم

ادخلي الدورة مجانا ..

راسلينا على البريد بسرعة لكي تتمكني من دخول الدورة .
والله لاتعلم حجم سعادتي الله يجعل لك من كل هم فرج , وابشر بالدعاء بظهر الغيب
ارسلت للبريد ولكن لااعلم ماالاجراءت الازمة !!
نعيمة

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-10, 2:32 am

سلام عليكم.أرجومن المستشارأن يساعدني.مند12سنة و بعد الاستنجاء.أنضف يدي بالصابون بعد النجاسة( الغائط) واعد الى 40 مرة
وأكرر غسلها. تعبت تم أغسل رجلي بالصابون ضنا مني انها أصيبت بالنجاسة هي الاخرى عدة مرات حتى أصيبت أحد رجلي
بالكزيمة.أحيانا أزيل ملابسي وابدلها بأخرى.
اجلس مدة طويلة في المرحاض قد تصل ساعة .ضاع الماء وو قتي ولا أرتاح حتى اكرر العملية ارررررررررررررررررجوك ساعدني
لم اكن هكدا من قبل.
elandaleebs

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-10, 3:07 am

شكرا اخى مركز التدريب ولكنى اريد ان اخبرك بشء لو انا ماكنتش اعرف ان الشيئ ده نجس وتعاملت معاه عادى ولما عرفت انه نجس اعمل ايه اغسل كل حاجه لمستها بايدى قبل كده طب كده هغسل كل حاجه هلاقيها تانى حاجه بالنسبه للمزى انا قريت فى فتوى ان الامام احمد فى روايه عنه ان المزى طاهر وبرده ده كان راى ابن تيميه ولكن الجمهور قال انه نجس نجاسه مخففه المشكله انه بينزل منى كتير جدا وتعبنى اوى من كتر التطهر منه لو انا خدت بقول الامام احمد يبقى انا اثم؟ فيه حاجه تانيه لو انا كبرت دماغى عن النجاسه بحس انى مرتاح جدا بس عايز اعرف هل لو كبرت دماغى هتحاسب على كده يعنى يمكن كانت النجاسه موجوده بالفعل وانا لما كبرت هتحاسب على كده .المشكله اليقين عندى فيه مشكله يعنى اللى اعرفه لايحكم على نجاسة شء الا بيقين بس ساعتها بقول لنفسى انا مش متيقن انها نجسه ومش متيقن برده انها مش نجسه اعمل ايه اخر حاجه احيانا ايدى لو كان فيها كريم او زيت وكان فيه مزى او كنت بستنجى من البول او الغائط يعنى كنت بغسل العضو المرا د غسله بايدى بالمياه فقط وطبعا انت عارف ان المزى او الغائط يحتاح لدلك او فرك العضو وطبعا انت عارف كمان الزيت والكريم مش بيطلع من اليد بسهوله او من على اى عضو من الجسم هل وطبعا لما فركت اكيد النجاسه اختلطت مع الكريم او الزيت لما كنت بفرك وكده هيسيب اثر فى اليد او على العضو الزكرى لوجود الكريم او الزيت هل كده يبقى لسه ايدى فيها نجاسه او العضو لسه نجس ارجو الاجابه مع العلم كنت لااستخدم الصابون بس كنت بغسل المكان اليد او العضو المراد تطهيره بماء كثيروفى حالة الغائط افرك كثير بس فى المزى بفرك مرتين تلاته وخلاص

عدل سابقا من قبل elandaleebs في 2013-03-17, 4:36 am عدل 1 مرات
marwairag

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-11, 12:33 am

صحيح ان امري غريب ..لكن حالتي جدا سيئة واتمنى ان استفيد من نصائحكم مع جزيل الشكر والتقدير
elandaleebs

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-11, 4:08 am

ليه محدش بيرد عليا بجد حد يساعدنى ويرد على اسئلتى انا بجد منهار
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-13, 5:32 pm

نعيمة كتب:
سلام عليكم.أرجومن المستشارأن يساعدني.مند12سنة و بعد الاستنجاء.أنضف يدي بالصابون بعد النجاسة( الغائط) واعد الى 40 مرة
وأكرر غسلها. تعبت تم أغسل رجلي بالصابون ضنا مني انها أصيبت بالنجاسة هي الاخرى عدة مرات حتى أصيبت أحد رجلي
بالكزيمة.أحيانا أزيل ملابسي وابدلها بأخرى.
اجلس مدة طويلة في المرحاض قد تصل ساعة .ضاع الماء وو قتي ولا أرتاح حتى اكرر العملية ارررررررررررررررررجوك ساعدني
لم اكن هكدا من قبل.

لا يلزم غسل اليدين والقدمين بالصابون بل يكفي غسلهما بالماء لزوال النجاسة
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
elandaleebs

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-17, 3:44 am

ليه مدش بيرد عليه انا بجد تعبان معنتش حاسس براحه ابدا الدنيا بقت بالنسبه لى سجن
3KHLOOD

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-19, 9:27 pm

انا جديده ممكن اسال اذا سؤالي هنا ؟؟ او دلوني ع المكان الصح

أنا لما اتوتر احس بوخز فالشرج , هل يعد ناقض للوضوء ؟
اللهم اشفني وعافني يارب

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: اريد ان تجد تفسيرا لحالتي    علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-22, 12:43 am

اريد ان استفسر عن حالتي انا احس حالتي صعبة جدا لكن املي بالله مايخيب والله اني وجدت احراجات من قبل الناس بسبب وسواسي والله ان الكآبة لاتفارقني انا عندما اصلي اجد صعوبة في نطق التكبير لاتخرج من فمي الا بعد جهد جهيد وعندما اشرع في الصلاة واقف امام القبلة تبدا الافكار المزعجة وخاصة افكار بذات الله وافكار سيئة جدا بذات الله والعياذ بالله فأحاول مجاهدتها والنفث يسار والاستعاذة لكن لا جدوى واحيانا اكبر بصوت عالي ويلاحظني غيري وينتقدني وانا متزوجة ولدي اطفال والله حالتي في المنزل لا يعلمها الا الله مشاكل زوجية واهمال للبيت وللاطفال والله مايتعدل حالي الا اذا كانت علي الدورة احس اني عايشة طبيعية لكن بمجرد عودتي للصلاة وانتهاء الدورة يبدا الوسواس معي وانا الان حامل ولا استطيع الراحة بسبب هذا الوسواس وكذلك الوضوء اتمنى لو اكون طبيعية فاني اجد صعوبة في نطق البسملة وتأتيني افكار مزعجة والعياذ بالله لكن عندما قرأت برنامج الخبير النفسي ارتحت يومين ثم رجعلي والمشكلة انه عندما انطق التكبيرة بشكل عادي لا اقتنع بها كذلك البسملة قبل الوضوء فأجلس اعيدها واكررها واطرد الافكار حتى اقتنع والله تعبت اتمنى ان اكون طبيعية وتصير حياتي ونظام بيتي طبيعي ارجوكم ماالحل
اللهم اشفني وعافني يارب

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-22, 12:48 am

ارجوك رد على حالتي
اللهم اشفني وعافني يارب

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-23, 3:32 am

لماذا لم يتم الرد
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-24, 1:40 pm

elandaleebs كتب:
شكرا اخى مركز التدريب ولكنى اريد ان اخبرك بشء لو انا ماكنتش اعرف ان الشيئ ده نجس وتعاملت معاه عادى ولما عرفت انه نجس اعمل ايه اغسل كل حاجه لمستها بايدى قبل كده طب كده هغسل كل حاجه هلاقيها تانى حاجه بالنسبه للمزى انا قريت فى فتوى ان الامام احمد فى روايه عنه ان المزى طاهر وبرده ده كان راى ابن تيميه ولكن الجمهور قال انه نجس نجاسه مخففه المشكله انه بينزل منى كتير جدا وتعبنى اوى من كتر التطهر منه لو انا خدت بقول الامام احمد يبقى انا اثم؟ فيه حاجه تانيه لو انا كبرت دماغى عن النجاسه بحس انى مرتاح جدا بس عايز اعرف هل لو كبرت دماغى هتحاسب على كده يعنى يمكن كانت النجاسه موجوده بالفعل وانا لما كبرت هتحاسب على كده .المشكله اليقين عندى فيه مشكله يعنى اللى اعرفه لايحكم على نجاسة شء الا بيقين بس ساعتها بقول لنفسى انا مش متيقن انها نجسه ومش متيقن برده انها مش نجسه اعمل ايه اخر حاجه احيانا ايدى لو كان فيها كريم او زيت وكان فيه مزى او كنت بستنجى من البول او الغائط يعنى كنت بغسل العضو المرا د غسله بايدى بالمياه فقط وطبعا انت عارف ان المزى او الغائط يحتاح لدلك او فرك العضو وطبعا انت عارف كمان الزيت والكريم مش بيطلع من اليد بسهوله او من على اى عضو من الجسم هل وطبعا لما فركت اكيد النجاسه اختلطت مع الكريم او الزيت لما كنت بفرك وكده هيسيب اثر فى اليد او على العضو الزكرى لوجود الكريم او الزيت هل كده يبقى لسه ايدى فيها نجاسه او العضو لسه نجس ارجو الاجابه مع العلم كنت لااستخدم الصابون بس كنت بغسل المكان اليد او العضو المراد تطهيره بماء كثيروفى حالة الغائط افرك كثير بس فى المزى بفرك مرتين تلاته وخلاص

النجاسة لا تنتقل بسهولة .. ولهذا فلو كان بيدك نجاسة مثلا ثم لمست اماكن متعددة فهذا لا يعني وصول النجاسات لجميع الاماكن لأن النجاسة ستكون يسيرة والنجاسات اليسيرة معفو عنها .
ثم إن المذي من النجاسات المخففة يكفي فيه أن تمرر الماء على مكان النجاسة ( تبلل يدك بالماء وتمسح المكان ثلاث مرات ) .
ووجود الكريم في اليد لا يؤثر على التطهر من النجاسة .
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-24, 1:41 pm

3KHLOOD كتب:
انا جديده ممكن اسال اذا سؤالي هنا ؟؟ او دلوني ع المكان الصح

أنا لما اتوتر احس بوخز فالشرج , هل يعد ناقض للوضوء ؟

لا ينقض الوضوء
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
إدارة التدريب
إدارة التدريب

مركز معتمد

مركز معتمد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-24, 1:53 pm

اللهم اشفني وعافني يارب كتب:
اريد ان استفسر عن حالتي انا احس حالتي صعبة جدا لكن املي بالله مايخيب والله اني وجدت احراجات من قبل الناس بسبب وسواسي والله ان الكآبة لاتفارقني انا عندما اصلي اجد صعوبة في نطق التكبير لاتخرج من فمي الا بعد جهد جهيد وعندما اشرع في الصلاة واقف امام القبلة تبدا الافكار المزعجة وخاصة افكار بذات الله وافكار سيئة جدا بذات الله والعياذ بالله فأحاول مجاهدتها والنفث يسار والاستعاذة لكن لا جدوى واحيانا اكبر بصوت عالي ويلاحظني غيري وينتقدني وانا متزوجة ولدي اطفال والله حالتي في المنزل لا يعلمها الا الله مشاكل زوجية واهمال للبيت وللاطفال والله مايتعدل حالي الا اذا كانت علي الدورة احس اني عايشة طبيعية لكن بمجرد عودتي للصلاة وانتهاء الدورة يبدا الوسواس معي وانا الان حامل ولا استطيع الراحة بسبب هذا الوسواس وكذلك الوضوء اتمنى لو اكون طبيعية فاني اجد صعوبة في نطق البسملة وتأتيني افكار مزعجة والعياذ بالله لكن عندما قرأت برنامج الخبير النفسي ارتحت يومين ثم رجعلي والمشكلة انه عندما انطق التكبيرة بشكل عادي لا اقتنع بها كذلك البسملة قبل الوضوء فأجلس اعيدها واكررها واطرد الافكار حتى اقتنع والله تعبت اتمنى ان اكون طبيعية وتصير حياتي ونظام بيتي طبيعي ارجوكم ماالحل

وجود الأفكار في ذات الله لا تمنع الصلاة وإذا أردت الصلاة وكانت هناك أفكار فاستعيذي بالله وقولي آمنت بالله ورسله مرة واحدة ثم كبري للصلاة حتى لو كانت الأفكار موجودة .

وبالنسبة للتكبير فكبري مرة واحدة ولا تعيديها حتى لو شعرت أنها بدون نية أو أنها لم تخرج بل أكملي صلاتك حتى النهاية
التوقيع

على الواتس أب 
من داخل السعودية 

0554263580

من خارج السعودية 
00966554263580
3KHLOOD

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-24, 6:17 pm

الله يعطيكم العافيه
طيب الاحاسيس الحقيقيه الثانيه الي احس فيها هل التفت اليها واعيد وضوئي وصلاتي
لاني احس بشيء غير الصوت والريح سواء برائحه او بدون [ اقصد اني لا احس الا بأشياء كانها شيء تنزل او نبض فالشرج ] ؟
elandaleebs

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )   علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية ) - صفحة 4 Empty2013-03-26, 3:50 am

شكرا ادارة التدريب اقولكم ايه غير ربنا يكرمكم يارب ويشفينى زيكم ويجزاكم الجنه:::: انا عارف انى وسواسى فى العبادات بس بالنسبه للمذى ده حقيقه مش وهم وبشوفه وبيحصل لو الواحد اثار بس مشكلتى انه بينزل كتير منى(ليس سلس-انا خاطب وداخل على زواج) من اقل شئ وعلشان كده اللى بيضايقنى انى لازم افتش عليه لما اشك انه نزل منى بضطر انى اروح مكان لوحدى علشان اتاكد انه نزل ولا لا وبفضل شويه افتش لحد متاكد انه خلاص مش هينزل المشكله انه ممكن ياخد وقت على ماينزل ودى مشكله لوحدها
تانى حاجه ودى بجد حاجه مش عارفلها جواب ومحيرانى جدا اكيد الواحد لما يتجوز هيحصل موضوع المذى ده كتير معاه كده الاهم من كده اثناء الجماع اكيد.افرازات.الجماع معظمها مذى من الزوج والزوجه واكيد طبعا ممكن تصيب اليد والجسم فهل بكده كل شء هلمسه بايدى من بداية الجماع لاخره هتنجس يبقى كده السرير وكل شئ هيكون جبنى هيتنجس لان اكيد معرض انى امسكه بايدى ده غير الفرش والغطاء هل من المعقول بعد كل جماع ارش ميه على كل الكلام ده اكيد فيه مشقه وانتم عارفين انى افرازات المذى دى بتستمر طول الجماع يعنى اعمل ايه مش معقول كل ماينزل مذى اروح اطهر منه وارجع اكمل جماع، ده غير الملابس اللى طول النهار هتترش بميه بسب انى مزاء الصراحه عايز،حل للموضوع ده هل المتزوجين بيعملوا كده ولا الجماع بيتم وخلاص يعنى مش بيهتموا للافرازات (المذى)دى يعنى بيتعاملوا معاها كانها حاجات عاديه؟ ولا ايه؟ الصراحه تعبت من التفكير وزهقت ومش لاقى حل لموضوع المذى ده ياريت لو حد متزوج او اخت متزوجه يرد عليه ايه الحل ولاحياء فى العلم
ثانيا
انا دورت كتير فى النت فى موضوع المزى ده ولقيت بحث اسمه بيان طهارة المذى ولقيت مواقع برده تفتى بطهارة المذى بس خايف اخد بكلامهم اكون اثم لان الجمهور على انه مش طاهر ودلوقتى هرسللك روابط المواقع دى
http://www.islahway.com/index.php?option=com_content&view=article&id=599:76-&catid=49:2010-02-12-18-49-35&Itemid=75

http://fatwa4u.net/fatawa-print-4636.html

http://ar.scribd.com/mobile/doc/61283762 وهذا رابط بحث بيان طهارة المذى

علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 22انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 22  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» علاج الوسواس القهري بطريقة جيفري شوارتز
» تسائلات ابعدتني عن الايمان
» سأنتصر على الوسواس بإذن الله..
» بغلب الوسواس بإذن الله
» علاج الوسواس القهري بطريقة جيفري شوارتز