الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

هل التجاهل يكفي في كل الامور

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : لا اله الا الله

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-07-10, 7:05 pm

طب اعمل ايه يااستاذ عبد العزيز امشي في خطواتك واطلع في الاخر خسران لان انا مجرب طريقتك دي قبل كده في كذا حاجة مش بس في الصلاة ولحد دلوقتي مش بيروح مني رغم التجاهل الكامل يعني اصلي وميهمنيش حتى لو صلاتي مش صحيحة بسبب الرياء انا سالت وقالولي مش رياء بس انت موسوس وانا اصلا بحاول اطبق العلاج لكن صلاتي بحس اني مشرك فيها لان مش بحس بالصلاة زي ماكنت بحس فعلا بعد كل صلاة بصليها دلوقتي مش بحس اعمل ايه قولي اعمل ايه بالخطوات حتى لو كان الخطوة دي مهما حصل ورائيت في الصلاة صلي وملكش دعوة اعمل ايه وانا همشي على كلامك وايه حكمه صحيحة ولا باطلة
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-07-13, 10:06 am

أهلاً أخي حياك الله
العلاج يا أخي لابد له من صبر وتطبيق صحيح لذلك أرجوا منك هو الالتزام بالعلاج حتى تصل للشفاء بإذن الله.
يجب أن تكون هادئ حتى تستطيع تركز وتفهم طريقة العلاج وتكون قادر على تطبيقه بصورة فعالة ولأن الوسواس ينشط ويزداد كلما كان الشخص متوتر وغير هادئ.
الآن عليك بقراءة برنامج الخبير النفسي العلاجي والتمعن فيه ومن ثم تطبيقه والصبر على التطبيق وماهي إلا أيام وسوف تتحسن بإذن الله.
وقد سبق وقلت لك في ردود سابقه وسوف أكرر عليك أيضا لا تلتفت بارك الله فيك للوسواس وصل مباشرةً ولا تهمك فكرة الرياء صل بكل قوة وبجانب أي أحد ولا يهمك شيء اذهب للمسجد وصل دون خوف ودون تردد ومهما شعرت بالرياء فلا تلتفت له واعرض عنه نهائياً.
وأبشرك صلاتك صحيحة بل أنت مأجور طالما تكافح الوسواس ولا يهمك الشيطان فمهما قال لك صلاتك غير صحيحة أو باطلة بسبب الرياء فلا تلتفت وامضي بصلاتك للنهاية وصلاتك صحيحة.

أخي الكريم الموسوس يجب أن يعالج نفسه ويكافح حتى يحصل الشفاء بإذن الله وأبشرك بأن الشفاء قريب طالما أنت تحارب الوسواس ولا تطيعه.

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-07-19, 6:04 pm

استاذ عبد العزيز انا لسه بعاني شوية من الوساوس بس معرفش بمشي صح ولالا بس اتمنى اكون صادق وزي ماتقولي بعمل بس حاسس ان الوساوس بتزيد مش بتقل مع اني بطبق اني بصلي ربنا يسهل
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-07-22, 1:40 pm

أهلاً بك أخي
احسنت بتطبيق كلامنا بالنسبة للصلاة وهذا شيء إيجابي يعزز موقفك تجاه الوسواس، وبالنسبة لكثرة الوسواس هذا بارك الله فيك مقاومة الوسواس لك حتى لا تخرج عن طاعته فهو يريد منك أن تظل طوال عمرك تحته ولا تخرج من دائرته.
لأن الوسواس كصاحب محل يبيع بضاعته وأنت كالزبون لديه فمن الطبيعي أن يتمسك صاحب المحل بالزبون حتى لا يتركه ومن ثم تبور بضاعته.
ثانياً أخي أنت لم تطبيق البرنامج العلاجي كاملاً على جميع وساوسك بل أنت تكتفي بجزئيات معينة وتطبق عليها البرنامج فهذا التطبيق ليس صحيح للبرنامج العلاجي بل يجب أن تطبق العلاج كامل وعلى جميع وساوسك حتى تحصل النتيجة المرضية.

أخيراً يجب أن تتحلى بالشجاعة والصبر على مواجهة الوسواس ومقاومته ولا تستسلم له حتى لو فشلت مرة واثنتين وثلاث فالنجاح يتطلب صبر وعزيمة ثابتة وقوية.
وأبشرك أن الوسواس أضعف ما يكون هو فلا يغرك فقط اعقلها وتوكل.
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-07-22, 4:06 pm

استاذ عبد العزيز انا عايز اقولك يمكن بطبق العلاج بشكل جزئي بس الحقيقة محسش بتقدم رغم اني بتجاهل بس تعرف انا والله عندي كمية وساوس قد الجبل عايز ادوس عليها كل فكرة عايز ادوس عليها من العذاب اللي بتعشش في دماغي وانا مش عارف اصدها لانها بتدخل في وجداني برغم اني بتجاهل بس بتاثر فيا وانا مقدميش حل غير اتجنن بجد لان الوساوس شغال 24 ساعة وانا بما ان الوساوس شغالة فانا مقدميش غير اتعصب وازعق عشان تروح لان ده الحل الوحيد اما اني اتجاهل واسكت بتاكل فيا اصمد بس مبستحملش لازم ازعق وده ساعات بيريحني
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-09-09, 8:08 pm

استاذ عبد العزيز انا حاليا احسن قليلا مع الصلاة لكن لم تنتهي المشاكل الوسواسية التي ذكرتها لك عن اني لااصلي بجانب شخص اعرفه او انتظر انتهى امام المسجد من التسبيح حتى يذهب لاني لااريد ان يراني حتى لااصلي رياء بدون ارادتي كل الوساوس السابقة مازلت في عقلي ولم اشفى رغم اني اصلي كما هو لكن مازالت الافكار في عقلي هل انا مرائي حقا ام انها مجرد وساوس سيطرت على جسدي كاني فعلا من اقوم بالرياء ولو غصب عني هل انا مرائي ام لا رغم كل اللي حكيتهولك
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
خائفة وموسوسة
خائفة وموسوسة

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
فلسطين
انثى
تعليقك : اللهم أحسن لي خاتمتي

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-09-10, 9:49 pm

خوفك من أن تكون مرآئي هو دليل على أنك لست كذلك
التجاهل مهما ألحت الوساوس هو الحل
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-09-15, 6:57 pm

انا اللي يعذبني حالة الوهم اني لاصادق ولامرائي لما اصلي لااعلم هل انا صادق رغم سيطرة الرياء عليا وعلى حركاتي ام انه وسواس فقط لااكثر وهو انه اخاف اصلي بجانب احد اعرفه او اصلي وحيد في المسجد والناس تراني او اذهب الى المسجد وعقلي يريد ان ارائي امام المدير هل انا صادق حتى لو صليت نفس اللي كنت من زمان بصلي ولالا
صابر عبد الكريم
صابر عبد الكريم

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
العراق
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-09-16, 5:32 am

الشبح كتب:
انا اللي يعذبني حالة الوهم اني لاصادق ولامرائي لما اصلي لااعلم هل انا صادق رغم سيطرة الرياء عليا وعلى حركاتي ام انه وسواس فقط لااكثر وهو انه اخاف اصلي بجانب احد اعرفه او اصلي وحيد في المسجد والناس تراني او اذهب الى المسجد وعقلي يريد ان ارائي امام المدير هل انا صادق حتى لو صليت نفس اللي كنت من زمان بصلي ولالا
اهتم بتطبيق برنامج الخبير
لا مثل له
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 3954698051
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-10-25, 4:08 pm

استاذ عبد العزيز انت فين ارجو ان تقرا رسالتي حتى لو مليت منها
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-10-29, 12:50 pm

أهلا وسهلا أخي الشبح
سوف اجيبك وفق أربع نقاط ( المشكلة _ السلوك_ التشخيص _ العلاج) :

المشكلة : أنت تعاني من أفكرة قهرية تتسلط عليك رغم إرادتك وهذه الفكرة متمثلة بالرياء.
السلوك : بسبب هذه الفكرة أصبح لديك سلوك جديد في التعامل مع الصلاة حيث لا تصلي بجانب احد تعرفه ولا تصلي لوحدك في المسجد... إلخ.
التشخيص : أنت شخص تعاني من مرض الوسواس القهري ولا تعاني من الرياء أي انك مصاب بوسواس الرياء.
العلاج : العلاج متوفر في هذا الموقع وهو علاج الخبير وهو علاج نافع ومجرب عليك بتطبيقه وبإذن الله سوف يزول ما تعاني منه نهائياً أن أنت طبقته تماماً.

أخيراً : صل بجانب الذي تعرفه وصل لوحدك بالمسجد وصل أمام مديرك ولا يهمك أي شيء حتى لو شعرت بالرياء فلا تهتم به ومهما شعرت أن الرياء صادر منك فلا تهتم به وتوكل على الله وطبق البرنامج الله يبارك فيك.
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-02, 11:51 am

استاذ عبد العزيز اشكرك على النصايح بس عندي استفسارات مهمة جدا هو خايف استمر على العلاج ده اني اصلي قدام مين ومش مشكلة النتيجة بس اطلع بعد ست شهور او سنة لسه زي مانا مع اني بطبق نفس الخطوات انا خايف محققش انجاز لان الشيطان دلوقتي بيعمل مشاعري وحركاتي انه فعلا صادق لوجه الله او وهم لوجه الله وده بيحصل معايا كتير جدا في حياتي فبطلع في الاخر خسران لان كنت فاكر نفسي اني صادق او ماشي صح بعد فترة طويلة واطلع في الاخر خسرت نفسي فايه الحل
تاني سؤال هو انا كده بطبق العلاج من غير ماحاول اني اركز اني اخلص من الافكار وانا بصلي يعني اصلي وانا عندي تركيز اني مشتتش وتكون نيتي لوجه الله بس انا لو طبقت العلاج انه اصلي قدام مين هل كده هتعود اصلي بعد كده نيتي تتظبط ولابس تكون نيتي موهومة بالاخلاص فايه الحل
ممكن تقولي ايه الخطوات بالظبط مع برنامج الخبير بالترتيب لو متعبكش ومحتاج واتس اب بتاعك لو تكرمت
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-04, 11:46 pm

استاذ عبد العزيز دلوقتي تطبيق البرنامج انه اركز في صلاتي بس انا معدوم التركيز لان كنت اصلي ورا حد اصلي زيه عشان اعرف اصلي واكمل للاخر وانا اللي فهمته من البرنامج انه اقاوم الفكرة واصلي بتركيز انه لو قالك حد بيصلي جمبك تعرفه لازم تركز انه تكون نيتك لوجه الله حتى لو صليت ببطئ شديد المهم تكمل للاخر هو ده المقصود من البرنامج بس انت بتقول صلي وايا كان مين اللي جمبك صلي عادي وصلاتك صحيحة من غير ماقاوم زي بصلي من غير هدف اني اصلي بس كصلاة حركات ده مش علاج ولا انت تقصد ايه ممكن تقولي العلاج كامل
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-20, 5:24 pm

استاذ عبد العزيز انا طبقت العلاج وصليت جمب مين بردو بحس اني مرائي مع انك قولتلي صلي مهما كان وصلاتك صحيحة بس العلاج بيعتمد بالدرجة الاولى على اني اواجه اني معملش رياء واقاوم ده الصح بس انت بتقول صلي زي ماكان بس لما عملت كده الوساوس زي ماهي او زادت ولاانت قصدك ايه
آية عاشور
آية عاشور

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
مصر
انثى
ثانى آية فى الفاتحة
فيها اسم عظيم من اسماء الله (الرب)

مُساهمةموضوع: كيف اتواصل مع المشرفين؟   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-21, 1:28 pm

ارسلت أكثر من رساله ولم يرد احد؟؟
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-22, 4:44 am

أخي الشبح بارك الله فيك
أولاً عذراً على التأخر بالرد
أنت بارك الله فيك فاهم البرنامج خطأ فالبرنامج لا يأمرك بالتركيز لا بنيتك ولا بالوضوء ولا بالصلاة ولا في اي امر فيه وسواس، بل يأمرك البرنامج أن تتعامل مع الوسواس بتجاهل وعدم التركيز والاسترسال مع الفكرة.

أنت تقول عافاك الله "أنك تخشى أن تتطبق البرنامج وبالاخير يكون هذا البرنامج خطأ" هذا الكلام الذي تقوله هو عين الوسواس فالوسواس بارك الله فيك يخوفك من تطبيق البرنامج حتى يجعلك عبدا له يأمرك كيف ما شاء فلا تلتفت لهذه الفكرة وأمضي بتطبيق البرنامج العلاجي.

اخيرا كلامي الذي اقوله لك وارشدك له نابع من خبرة كبيرة بالوسواس وأيضاً كلامي شرعي موافق للكتاب والسنة فلا تظن بارك الله فيك ننصحك من قلة خبرة أو جهل بالدين وأحكامه.
لذلك عليك بالصلاة بجانب أي أحد مهما كان مركزه وشكله وصل بسرعة ودون تركيز أي لا تركز بالنية بل قف بالصف وكبر مع المسلمين بيسر وسهولة ولا تلتفت للشيطان مهما قال لك ان نيتك لغير الله أو نيتك فيها رياء فلا تلتفت له وتجاهله تجاهل كامل وهكذا افعل في جميع أمورك العبادية بالصلاة و بالوضوء وغيرها مما يلبس عليك فيه الشيطان.
وكذلك صل بالمسجد لوحدك والناس موجودين ولا تلتفت له أخي لا تسلم نفسك للشيطان بل يجب أن تقاوم وتحارب هذا الوسواس.

يجب عليك الآن أن تتطلع على البرنامج العلاجي وتقرؤه وتفهمه جيداً وتطبقه وبإذن الله ماهي إلا فترة وجيزة وتكون معافى.

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-11-27, 3:03 pm

استاذ عبد العزيز عايز اخد رايك في حاجة ضروري
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-03, 7:41 pm

استاذ عبد العزيز ياريت ترد على رسالتي في اسرع وقت انا هختصرلك الكلام وانت اكتبلي بوضوح والخطوات
1- انا عايز اعرف عيبي ايه في صلاتي اني مبعرفش اصلي زي ماكنت الاول وامام مسجد كمان قبل كده وقدام اي حد مهما كان 
2- الغلط مني اتحمل الذنب ولاابتلاء من ربنا ولاالغلط من مرضي وعقلي المريض
3- هل لو صليت زي ماقولتلي صلاتي صحيحة حتى لو قدام ابويا او ابني او مراتي لو صليت زي زمان رغم القيود
4- دلوقتي كل ماطلع اصلي بيكلمني الشيطان اني برائي قدام المدير في العمل ومسيطر عليا انه انا فعلا مرائي من غير قصدي
5- ايه هي الخطوات اللي بتكلمني عنها من اول المحادثة قولي عشان اطبقها
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-07, 6:54 pm

استاذ عبد العزيز انت فين
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-10, 4:58 pm

ياجماعة ارجوكوا حد يرد عليا انا والله شايل جبل فوق ضهري تعبت من الحمل الزيادة ده ومبيخفش بقالي سنتين على كده حد يشيل عني انا طول الوقت شايل الهم والتعب لوحدي عايز حد يشيل عني حتى لو قولتولي انت اللي تشيل بس انا طول الوقت شايل الحمل وتعبت من الشيل نفسي ارتاح نفسي اموت لو ده راحتي
خائفة وموسوسة
خائفة وموسوسة

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
فلسطين
انثى

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-11, 12:57 am

أرجو أن تختصر لي مشكلتك أخي الفاضل
فأنا ولله الحمد شفيت من وسوسة الصلاة والوضوء والرياء
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-11, 9:51 am

استاذة انا مشكلتي هو معرفش اصلي لوحدي وجمبي حد اعرفه صحبي او ابويا او امي برائي غصب عني او انا مش مرائي اصلا بس مش عارف اتحكم في ارادتي ومعرفش اصلي لوحدي في المسجد بحس ان الناس شايفاني وبرائي غصب عني والاستاذ عبد العزيز نصحني بس مش عارف الخطوات كلها كل شوية اتقدم خطوة برجع عشرة ورا
خائفة وموسوسة
خائفة وموسوسة

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
فلسطين
انثى

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-11, 1:53 pm

هذا وسواس ظاهر
لا تجعله يعذبك وتجاهله فعلاجه باختصار هو التجاهل
وحدث معي وسوسة الرياء في الصلاة من قبل وتجاهلته وذهب
النية في قلبك سليمة ولله الحمد وخوفك من أن تكون مرائي هو دليل على أنك لست كذلك
شفاك الله
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-11, 8:08 pm

استاذة انا بتشكر لكلامك بس انا معرفش الخطوات اللي بيقول عليه عبد العزيز لو يقولي ويجاوب على الاسئلة دي ممكن ارتاح
1- انا عايز اعرف عيبي ايه في صلاتي اني مبعرفش اصلي زي ماكنت الاول وامام مسجد كمان قبل كده وقدام اي حد مهما كان 
2- الغلط مني اتحمل الذنب ولاابتلاء من ربنا ولاالغلط من مرضي وعقلي المريض
3- هل لو صليت زي ماقولتلي صلاتي صحيحة حتى لو قدام ابويا او ابني او مراتي لو صليت زي زمان رغم القيود
4- دلوقتي كل ماطلع اصلي بيكلمني الشيطان اني برائي قدام المدير في العمل ومسيطر عليا انه انا فعلا مرائي من غير قصدي
5- ايه هي الخطوات اللي بتكلمني عنها من اول المحادثة قولي عشان اطبقها
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 2 Empty2019-12-23, 2:16 pm

يعني محدش راضي يساعدني متشكر جدا

هل التجاهل يكفي في كل الامور
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» هل يكفي التجاهل والابتسامة والانشغال بالحدث
» هل تخطيط القلب يكفي
» اريد المساعدة في بعض الامور
» ارجوا التفريق بين هذه الامور سريعا
» انا تعبت تماما من الضحك او الابتسامة في مثل هاذي الامور