الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
koko hoho

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Empty
مُساهمةموضوع: استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )   استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Empty2011-05-12, 3:10 am

انا عايزة الخبير النفسى يساعدنى ارجوك ساعدنى انا باتعذب والله والله فكرت فى الانتحار لانى حاسة ان كل يوم باعيشوا انى باضيف صفحات من الزنوب على كتابى لانى باعنى من كل انواع الوساوس بداية من الاستنجاء انى بعد التبول اشعر انى عايزة اتبول تانى افتح الماء اشعر بالشعور دة كمان وانا فاتحة الماء اغيب ممكن اقعد استنجى ساعة كاملة فاتحة الماء كل ما اقوم نفسى تقولى حاتصلى وانتى يمكن تبولتى اول ما قفلت الماء او بعد ماقومتى نزل منك قطرات بول ومش حسيت لانى باكون حاسة انى محجوزة ارجع اقعد استنجى تانى واقوم يقولى نفسى اقعدى كمان مرة واستنجى عشان خاطر ربنا تبقى عملتى ال عليكى وهكذا لمدة عشرين او 30 مرة وفى النهاية اقوم وانا مش متاكدة بس تعبت وزهقت ومش عارفة اعمل ايه خايفة اقوم من اول مرة ومش اقعد تانى اكون تبولت فعلا وصلاتى تروح عليا ارجع اقول بس ربنا عارف ان نيتك عايزة تصلى مستحيل يساوى بينك وبين الشخص الكسول وبارادته مش عايز يصلى بس فى النهاية الشيطان بينتصر غير انى باحس انى البول بيترتش عليا على وراكى وفخذى واقعد اغسل فيهم وادخل تحت الدوش اغتسل بالكامل لانى حاقوم بالبول ال على وراكى وافخاذى اخاف الماء يكون مش بيوصلهم دة بالنسبة لالاستنجاء وفى الوضوء الريح والشيوخ حايرنى مرات يقولولى دة وهم ووسواس لاتعتنى بيه ومرات يقولولى سلسل ريح وانا مش عارفة انفذ كلام مين فيهم انا حاتجنن وفى الصلاة من اول التكبير نفسى تقولى تكبيرك غلط مش نطقتى صح او مش رفعت ايدك ومهما احاول التركيز بردوا مش باعرف انا صليت كام ركعة ولا قولت ايه وسبت ايه واقعد اعيد والاغتسال نفسى تقولى الدوش مش بيوصل الماء لجميع الاعضاء لانو ساعات الماء بيكون ضعيف بس جسمى بيكون عليه صابون وكل الصابون بيزول يعنى دة دليل ان الماء وصل لكل جسمى عند النوم فى اى وقت كل ما اقوم الاقى اى سوائل او افرازات وانا مش باعرف افرق بينهم ابدا مهما اقرا فى مواصفاتهم مش باعرف واطر اغتسل تقريبا كل يومين مرة وكل ال فى البيت بيشتومنى ويقولى انتى اتجننتى سيبى الصلاة وانا فعلا حاسة انى حتى لما باحاول اطنش الاقى نفسى بتقولى انتى بتخدعى نفسك واقفة تمثلى قدام ربنا انك بتصلى وانتى اصلا وضوئك فاسد بسبب تتطنيش الريح والبول بتاع الاستنجاء ويمكن مش طاهرة واحتلمتى حتى انا قرات برنامجك العلاجى قولت اصلى استخارة قالتلى نفسى حاتصلى بالريح وانتى كمان يمكن مش طاهرة بسبب النوم والافرازات انا تعبت ومش عارفة اعمل ايه خايفة من ربنا اروح يوم القيامة الاقى صحيفة اعمالى فاضية وكل شىء راح عليا لولا ربنا قدام عينى هو ال بيانب ضميرى ويخلينى مش قادرة اتهاون او اطنش خايفة اعمالى تروح عليا وهى اصلا بعد كمان ما باتعب كدة كل يوم باقول يمكن راحت عليكى بردوا لانك مش متكدة من حاجة خلاص انا تعبت وحاسة كمان ان دينا ربنا يثبتنى عليه صعب اوى ومش فيه اى يسر كل حاجة صعبة ومحتاجة مشقة وتتطهر ووضوء وحتى مريض السلسل وضوء لكل صلاة تعب يعنى ارجوك ساعدنى ربنا يساعدك ويدخلك الجنة وانا حافضل ادعيلك عمرى كلو والله العظيم دا انا كمان والله عندى استعداد ربنا يصبنى بمرض خبيث واموت اهون من ال انا عايشاه جحييييييييييم ارجوك حاول تقرا رسالتى بتمعن وحللى كل مشكلة قولتلك عليها سواء من الناحية النفسية او فتاوى يعنى قولى الاتنين انا اهم شىء ربنا
الأمـــــل
الأمـــــل

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )   استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Empty2011-05-12, 11:05 am

أختي "

هذا كلها وساوس من الشيطان لايلتفت اليها ابدا , وبما انك جديده في المنتدى لابد ان تطبقي

البرنامج العلاجي المتعلق بوسواس الصلاة والطهاره والاستنجاء والغسل وهو في هذا الرابط

https://alkhabeer.yoo7.com/t24-topic

اسأل الله لكِ الشفاء العاجل.
التوقيع

استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) 46827301247134007
الخبير النفسي٢

صاحب المنتدى

صاحب المنتدى
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : عجبت لمن يتهرب من دفع فاتورة المواجهة مع الوسواس مع أنها أقل كثيرا من فاتورة الانسحاب !!

مُساهمةموضوع: رد: استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )   استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Empty2011-05-12, 2:21 pm

اختي الكريمة ..

اهدئي قليلا واستعيني بالله فما تعاني منه قد مر على الآلاف قبلك وبحمد الله عافاعم الله وعادوا إلى حياتهم كأنه لم يمسهم سوء ..

ولو قرأت أستشارات الأعضاء لتعجبت أشد العجب ولظننت أنهم يسألون عن حالتك أنت ..
ولهذا فاختصارا للوقت وسرعة في عودة الهدوء والاستقرار إلى حياتك أصحك بان تبدئي بداية فعلية في البرنامج وتقومي بحصر سلوكياتك الوسواسية وكتابة السلوك الصحيح ثم البدء بالسلوك الصحيح دون تردد وعندها سنبدأ معك في المتابعة والتشجيع ..

التوقيع

أخي الكريم ..
يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك .
لأنك لن تستفيد شيئا من إجابتي عليك مالم تبدأ بالبرنامج بداية فعلية

للتواصل عبر تويتر
https://twitter.com/ALmohimeed3

استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Alejan10

ام ابراهيم

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )   استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة ) Empty2011-05-13, 2:09 am

السلام عليكم اخيتي لاتخافي ولا تيئسي فما بعد الضيق الا الفرج ومابعد الظلام الا النور وابشرك بان فرج الله قريب ولاكن احسني الظن بالله وثقي به واكثري من ذكر الله في كل وقت وحين وعليكي بالدعاء فانه سلاح عظيم انا كانت معي وساوس شديده جدا لااستطيع ان اصفها والان الحمدالله خفت عني ومازلت ساجاهد بكل ما اتيت من قوة حتى اخرج مما انا فيه واعيش في سعادة وطمئنينة اسال الله العظيم رب العرش العظيم ان يمن عليل وعليكي وعلى جميع المسلمين بشفاء تام دائم.

استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الاغتسال ، الصلاة )
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» استشارة بخصوص وسواس ( الغازات ، الاستنجاء ، الاغتسال )
» استشارة بخصوص وسواس ( الوضوء ، الصلاة ، الاغتسال ، الطهارة )
» استشارة بخصوص وسواس ( الوضوء ، الصلاة ، الاستنجاء )
» استشارة بخصوص وسواس ( الاستنجاء ، الوضوء ، الصلاة )
» استشارة بخصوص وسواس ( الاغتسال )