الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

وسوسه الصيام

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

وسوسه الصيام  Empty
مُساهمةموضوع: وسوسه الصيام    وسوسه الصيام  Empty2024-01-29, 1:50 am

عندي مشكله مستمره اني دايما لما استيقظ اجد لعابي باللون الاصفر او البني و مرات كثيره اجد به دم ، عملت سرش و لقيت ان السببب ممكن يكون قله الاعتناء بالاسنان / الفم ، ف بحاول اوظب يوميا على غسل اسناني و لكن بردوا الموضوع مستمر ، و ف نهار رمضان استيقظ من النوم عده مرات و اتمضمض ، و ف نص اليوم يرجع تاني لون اللعاب بني و دم و هكذا و احيانا بكون خارج البيت مش بعرف اتمضمض ، عرفت انه يبطل الصيام . بس كنت ببلعه لاني مش بعرف اتمضمض وانا بره البيت .
لقيت فتوة بتقول ان من دميت لثته او فمه ف لا يبطل صيامه و ايضا ان الريق الاصفر يجوز بلعه ، ف بقيت بمشي بالفتوة دي . هل صح ولا صيامي باطل ؟؟؟ و ايضا وجدت فتوة تقول اني لا يجوز ابلعه لو كان عندي الفرصه اني اتمضمض بالماء يعني ابلعه بس لو مش لاقيه فرصه ابصقه بس انا مكنتش فاهمه الفتوة كده و كنت ببلعه حتى لو عندي الفرصه هل صيامي باطل ؟؟؟
Mazin

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : استجابتك للقواهر تكبّدك العناء.. وتجاهلك لها تكبّدك العناء..
الأول يعقبه بأساء، والآخر يعقبه رخاء وهناء

وسوسه الصيام  Empty
مُساهمةموضوع: رد: وسوسه الصيام    وسوسه الصيام  Empty2024-01-30, 6:48 pm

Dana كتب:
عندي مشكله مستمره اني دايما لما استيقظ اجد لعابي باللون الاصفر او البني و مرات كثيره اجد به دم ، عملت سرش و لقيت ان السببب ممكن يكون قله الاعتناء بالاسنان / الفم ، ف بحاول اوظب يوميا على غسل اسناني و لكن بردوا الموضوع مستمر ، و ف نهار رمضان استيقظ من النوم عده مرات و اتمضمض ، و ف نص اليوم يرجع تاني لون اللعاب بني و دم و هكذا و احيانا بكون خارج البيت مش بعرف اتمضمض ، عرفت انه يبطل الصيام . بس كنت ببلعه لاني مش بعرف اتمضمض وانا بره البيت .
لقيت فتوة بتقول ان من دميت لثته او فمه ف لا يبطل صيامه و ايضا ان الريق الاصفر يجوز بلعه ، ف بقيت بمشي بالفتوة دي . هل صح ولا صيامي باطل ؟؟؟ و ايضا وجدت فتوة تقول اني لا يجوز ابلعه لو كان عندي الفرصه اني اتمضمض بالماء يعني ابلعه بس لو مش لاقيه فرصه ابصقه بس انا مكنتش فاهمه الفتوة كده و كنت ببلعه حتى لو عندي الفرصه هل صيامي باطل ؟؟؟
اتبعي الفتوى الاسهل لك واطمئني

وسوسه الصيام
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» وسوسه الطُهر
» وسوسه الغسل
» وسوسه الطُهر
» وسوسه العقيده
» وسوسه الطهارة.