الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

الاستعاذه ؟

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
horizon
horizon

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
الكويت
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

الاستعاذه ؟ Empty
مُساهمةموضوع: الاستعاذه ؟   الاستعاذه ؟ Empty2016-08-26, 7:17 pm

اريد ان اتاكد من موضوع الاستعاذه ؟ هل استعيذ مره واحده بالغرفه الواحده ؟ ام مره واحد في كل مكان بالمنزل ؟؟ انا استعيذ مره واحده فقط بالمنزل يعني مثلا لم اخرج من البيت طول اليوم استعيذ مره واحده هل ما افعله خطا ؟
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : 0

الاستعاذه ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاستعاذه ؟   الاستعاذه ؟ Empty2016-08-26, 11:39 pm

السلام عليكم اختي
انتي  لما تحسي بالوسواس استعيذي بالله  لو انتي نايمه علي جنبك اليمين وجالك الوسواس تعوذي بالله من الشيطان لو تحولتي علي جنبك الشمال
وجالك الوسواس تعوذي بالله من الشيطان  وخلي نيتك ان الاستعاذة بالله من الشيطان عبادة تتقربي بها الي الله يبقي انتي العبرة عندك هي احساسك فحاولي
تعلي احساسك خلي احساسك عالي عشان الشيطان حساس لحاس  عامل زي الذئب اللي بيصطاد الفريسه بهدوء وصمت شديد حتي لا تشعر به
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : 0

الاستعاذه ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاستعاذه ؟   الاستعاذه ؟ Empty2016-08-27, 12:18 am

وعشان اكملك الرد لازم اقولك صيغ الاستعاذة 

يعني مثلا في وسواس الخلق  بيجي الشيطان لعنه الله يقول من اللي خلق مين اللي خلق البحار والانهار والجبال والاشجار والشمس والقمر والكواكب

وووووو وفي كل مره المسلم يقول الله لحد مالشيطان يوصل بيه لانه يقول من خلق الله فالنبي عليه الصلاة والسلام قال اذا بلغه فليستعذ بالله ولينته
 فالنوع ده بالذات من الوسواس  صيغة الاستعاذة فيه كالاتي

اعوذ بالله من الشيطان  امنت بالله ورسله هو الاول والاخر والظاهر والباطن وهو بكل شئ عليم  لا ازود ولا انقص وبعدين الانتهاء  والانتهاء من معناه اللهو اقصد اللهو المباح يا محترم عشان محدش فتك يصطادلنا كلمه ولا حاجه وخد بالك تيجي تصيده يصيدك
النوع الثاني وهو لما يجي الشيطان الوسواس في قراءة القرءان او الصلاة  فصيغة الاستعاذة بتبقي كالاتي
اعوذ بالله من الشيطان اعوذ بالله من الشيطان اعوذ بالله من الشيطان وتحني راسك ناحية كتفك الشمال وتتفل  نفخ محمل بماء من ريقك يعني زي مثلا اتفوووو اتفوووووو اتفووووو  شفت يعني مفيش بعد كده تفصيل بقي وخلي بالك اوعتتف في وش اللي جنبك  ممكن واحد برده شغال صياد  قناص  يقولي مثلا  يعني انا لو بصلي جماعه اتف فوش اللي جنبي دا بقي انا مش هرد عليه خلينا في اللي ينفعنا انا اقصد ان في اعمال لها صيغ معينة فالتزم بها حرفيا
يعني وانت  عند دخول الحمام اعزك الله بتقول بسم الله اللهم اني اعوذ بك من الخبث والخبائث طبعا الكلام دا قبل متدخل مش لما تكون جوه الحمام وتقدم رجلك الشمال وفي برده صيغة اخري بتقول  اللهم اني اعوذ بك من الرجس النجس الخبيث المخبث الشيطان الرجيم ولما تيجي في الوضوء  بتقول بسم الله
وبرده بتستعيذ من فتنة الولهان اللي هوه وسواس الماء  وحتي لما بتيجي تصلي في صيغة للاستعاذة بعد الاستفتاح للصلاة  وهي  اعوذ بالله من الشيطان الرجيم من همزه ونفخه ونفثه  دي بعض الصيغ  الالتزام بها فيه تأثير كبير للقضاء علي الوسواس وانا مجبتش حاجه من عندي ولو عايز تتأكد اسأل العلماء
ومتقوليش الاستعاذة مره واحده لو عندك اللي يخالف كلامي اتفضل هات حجتك وهات اللي عندك وربنا يعافينا كلنا
ابومشخص
ابومشخص

نائب المشرف العام

نائب المشرف العام
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين
قال الله تعالى
(ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين)

(قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون)

الاستعاذه ؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: الاستعاذه ؟   الاستعاذه ؟ Empty2016-08-27, 2:49 am

الصحيح بحسب البرنامج الاستعاذه تكون مرة واحدة في الجلسه الواحدة
فمثلا اتتك فكرة استعذتي ولا زلتي جالسه اتت فكرة اخرى فقط نكتفي بالتجاهل بدون استعاذه مهما تغيرت الافكار او تكررت اذا قمتي من مكانك نستعيذ من جديد اذا اتت فكرة فقط 
فتكون استعاذه واحد في الجلسه الواحدة
التوقيع

أخي الكريم...
يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك
لأنك لن تستفيد شيئا من إجوبتي مادمت لم تبدأ بالتطبيق فعليا  

الاستعاذه ؟
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» الاستعاذه