الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
Mazin
M28
المواضيع الأخيرة
اسم العضو
» احتاج مساعده اتمنى الاجابه على كل نقطه عاجل M28
» وسواس الايام والتاريخ Mazin
» عادي او لا دلال المالكي
» حد يرد عليا منه منه
» وسواس الحساسية Mazin
» بخصوص ترك الوسواس تماماً Mazin
» وسواس الكلام Mazin
» مشكلتي في الصيام Mazin
» وسواس الصيام منيرة ف
» الكلام في الصلاة Mazin
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
Mazin
M28

شاطر

مشكلتي في الصلاه

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-25, 8:58 pm

عندي كمان سؤال ، انا بدأ معايا الوسواس لما كنت صغيره كان ف الصلاه و للأسف استرسلت فيه لحد م بقيت مش بعرف افرق انا وضوئي انتقض ولا لا ، ف سألت كتير لحد م وصلت لاني اتوضى و اصلي حتى لو خرج شئ ، و كمان الموضوع اتطور لاني فعلا بقا بينتقض و بكون متأكده ، لما باجي اتوضى بكون متوتره و القولون بيتعبني و وضوئي بينتقض . 
اغلب اليوم القولون تاعبني او بكون عايزة ادخل الحمام ، او مثلا بعد م باكل بيكون عندي امساك او كده .
بقيت احس ان صلاتي غلط لاني بكمل رغم انه بيخرج و بكون متأكده ، بس بقول إن ربنا عالم اني بصلي ليه ف هيقبلني . كمان بعد م بخرج من الحمام بيخرج هواء كده بيستمر شويه وقت ساعات مش بيكون عندي وقت استنى ف بتوضى و اصلى و بيخرج هواء بردوا. كمان من كام يوم صحيت دخلت الحمام و لما خرجت عشان اتوضى لقيت ان لسه فيه غازات و عايزة ادخل تاني بس مكنتش قادره لان الموضوع صعب و بيوصل معايا اني ادخل قبل الفرض الحمام ٣ مرات و ساعات ٤ . بقضي اغلب يومي كده .
ف المهم مدخلتش الحمام و اتوضيت و خرج و صليت و العصر بردوا مكنش فيه وقت استنى اتوضيت و صليت و بردوا انتقض و كملت . قولت هعيدهم بس معيدتش مع العلم " انا بعيد الفروض كتير و ده متعب لدرجه ان الفروض بقت صعبه بس الحمدلله بصلي " النهارده بردوا ف الضهر و العصر حصل شئ مشابهه اني مدخلتش الحمام غير مره و صليت ، حاجه بتقولي كنتي تدخلي الحمام تاني مش يمكن تصلي بوضوء ، و ف نفس الوقت حاجه بتقولي طب م انتي حتى لو دخلتي هيحصل نفس الكلام و بردوا وضوئك هينتقض ف هي هي و متعيديش حاجه.
دلوقتى عايزة اعيد ٢ ضهر و ٢ عصر اعيد عشان انا غلط و لا معيدش ولا ايه !!
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-26, 5:00 pm

؟؟
Mazin

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : استجابتك للقواهر تكبّدك العناء.. وتجاهلك لها تكبّدك العناء..
الأول يعقبه بأساء، والآخر يعقبه رخاء وهناء

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-26, 11:47 pm

Dana كتب:
عندي كمان سؤال ، انا بدأ معايا الوسواس لما كنت صغيره كان ف الصلاه و للأسف استرسلت فيه لحد م بقيت مش بعرف افرق انا وضوئي انتقض ولا لا ، ف سألت كتير لحد م وصلت لاني اتوضى و اصلي حتى لو خرج شئ ، و كمان الموضوع اتطور لاني فعلا بقا بينتقض و بكون متأكده ، لما باجي اتوضى بكون متوتره و القولون بيتعبني و وضوئي بينتقض . 
اغلب اليوم القولون تاعبني او بكون عايزة ادخل الحمام ، او مثلا بعد م باكل بيكون عندي امساك او كده .
بقيت احس ان صلاتي غلط لاني بكمل رغم انه بيخرج و بكون متأكده ، بس بقول إن ربنا عالم اني بصلي ليه ف هيقبلني . كمان بعد م بخرج من الحمام بيخرج هواء كده بيستمر شويه وقت ساعات مش بيكون عندي وقت استنى ف بتوضى و اصلى و بيخرج هواء بردوا. كمان من كام يوم صحيت دخلت الحمام و لما خرجت عشان اتوضى لقيت ان لسه فيه غازات و عايزة ادخل تاني بس مكنتش قادره لان الموضوع صعب و بيوصل معايا اني ادخل قبل الفرض الحمام ٣ مرات و ساعات ٤ . بقضي اغلب يومي كده .
ف المهم مدخلتش الحمام و اتوضيت و خرج و صليت و العصر بردوا مكنش فيه وقت استنى اتوضيت و صليت و بردوا انتقض و كملت . قولت هعيدهم بس معيدتش مع العلم " انا بعيد الفروض كتير و ده متعب لدرجه ان الفروض بقت صعبه بس الحمدلله بصلي " النهارده بردوا ف الضهر و العصر حصل شئ مشابهه اني مدخلتش الحمام غير مره و صليت ، حاجه بتقولي كنتي تدخلي الحمام تاني مش يمكن تصلي بوضوء ، و ف نفس الوقت حاجه بتقولي طب م انتي حتى لو دخلتي هيحصل نفس الكلام و بردوا وضوئك هينتقض ف هي هي و متعيديش حاجه.
دلوقتى عايزة اعيد ٢ ضهر و ٢ عصر اعيد عشان انا غلط و لا معيدش ولا ايه !!
صلي توضئي ولا عليك في اي شيء يخرج
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-27, 12:34 am

و مستناش بعد الحمام و اتوضى على طول صح ؟
شموسه شموسه
شموسه شموسه

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
العراق
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-28, 2:28 pm

مرحبا اليوم كعدت لقيت في الارض الخارجيه شي مثل براز قطعه او براز عصفور ماعرفت اميزه وريحتهه ماعرف كانو براز قطه ولقيت بحذاء اختي هم صاير واختي عبالهه طين ولبستو وراحت في للدوام ومن رجعت نزعت الجواريب ودخلت عالفراش برجليهه شنو حكم هذا الشي وشلون اعرف نجس ام لا
غيداء
غيداء

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-28, 4:17 pm

Dana كتب:
و مستناش بعد الحمام و اتوضى على طول صح ؟
اي توضي عادي يجوز انا اسوي كذا ويخرج ولا يهمني
غيداء
غيداء

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-28, 4:19 pm

شموسه شموسه كتب:
مرحبا اليوم كعدت لقيت في الارض الخارجيه شي مثل براز قطعه او براز عصفور ماعرفت اميزه وريحتهه ماعرف كانو براز قطه ولقيت بحذاء اختي هم صاير واختي عبالهه طين ولبستو وراحت في للدوام ومن رجعت نزعت الجواريب ودخلت عالفراش برجليهه شنو حكم هذا الشي وشلون اعرف نجس ام لا
تجاهلي ولو كان من الحمام فبراز الحمام طاهر واذا كان شي ناشف مستحيل انه يغطي الارض وحتى لو غطى الارض ماراح ينجسك تجاهلي تسالين يااختي شموسه كثير عن موضوع النجاسه والمفروض 
انك تتجاهلين ولا تعتبرينها شي بحالتك ذي حتى لو شفتي يقينًا
شموسه شموسه
شموسه شموسه

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
العراق
انثى

مشكلتي في الصلاه  Empty
مُساهمةموضوع: رد: مشكلتي في الصلاه    مشكلتي في الصلاه  Empty2024-01-28, 4:22 pm

غيداء كتب:
شموسه شموسه كتب:
تجاهلي ولو كان من الحمام فبراز الحمام طاهر واذا كان شي ناشف مستحيل انه يغطي الارض وحتى لو غطى الارض ماراح ينجسك تجاهلي تسالين يااختي شموسه كثير عن موضوع النجاسه والمفروض 
انك تتجاهلين ولا تعتبرينها شي بحالتك ذي حتى لو شفتي يقينًا
بس هو يشبه براز القطه وبرارز القطه نجس شلون بهذه الحاله

مشكلتي في الصلاه
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» صحة الصلاه
» اعاده الصلاه
» علاج الوسواس القهري 100 % في ثلاثة أيام بإذن الله ( بدون أدوية )
» الصلاه و الانتظار
» وسواس الصلاه