الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17 ... 23  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Empty
مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 1:51

جوري عارفه وفاهمه وانا ما أقولك تجاهلي من فراغ كله هذا جا برأسي سابقا يقنعني اني أنا مو مكرهه مني اناا وكأنه انا راضيه عن هالافكار وانا قلتها وان مو وسواس هذا ،،، الوسواس لو مهما وصلك يبقى وسواس في النهاية ،،، وتقييمك ماشاء الله تقدممممتي كثير ،،، لاتتراجعي واصلي
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 1:54

تجاهلي وأشتري راحتك وراحة بالك حبيبتي تذكري الراحه الي بتكونين فيها بعد ما تشفين طلعي نفسك من هالعلبه الي حابسه روحك فيها وتأكدي ان الله تعالى يحب يشوفك سعيدة ومرتاحة البال ومافي شيء ينغص عليك وكل ما تجاهلتي كل ما اسرعتي في الشفاء
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 1:55

الله يقدرني يارب لان هالفكرة مأزمتني اليوم واحاول اتجاهل لكن نص المحاولات او اقل منها افشل
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 2:14

لا تأزمك ولا غيره وكل ما جاتك تذكري انه اختك جوري عانت الاشد منها لدرجة خلاص وصلت بي القناعه اني صرت اتخيل بدخل النار اعوذ بالله وأتخيل اهلي يسألون فلانه ليش دخلت النار ما دخلت الجنه كانت مؤمنة وتصلي وتصوم ،،،،الخ ابكي الين ادوخ ،، واتوقع مافي أشد على الانسان من هالشعور ومن عرفت كذب هالافكار ارتحت ف ريحي نفسك واصلا مايبيلها كل هالعناء لا تضخمي الأمور كل مابانت لك تفاهة الفكرة واستحقرتيها كل ماقربتي للشفاء والخلاص
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 5:42

صادقه مشكلتي تضخيم الوساوس والخوف منها مدري كيف اتغلب على هالشيئين
ابومشخص
ابومشخص

نائب المشرف العام

نائب المشرف العام
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
قال الله تعالى
(ولا تهنوا ولا تحزنوا وأنتم الأعلون إن كنتم مؤمنين)

(قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا هو مولانا وعلى الله فليتوكل المؤمنون)

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 5:57

واصلي بالتقييم السومي حفظك الله وطبقي جميع النقاط %100
صحيح جميعها مجرد وساوس وكل مريض يضخم وسواسه وبالتطبيق وتجاهله يعود مجرد وسواس
اليك هذا الموضوع
كيف التعامل مع تنقل الوسواس من مكان لآخر(قاعدة بيضة التمساح

https://youtu.be/EBFeQCu83VE

https://alkhabeer.yoo7.com/t219-topic

التوقيع

أخي الكريم...
يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك
لأنك لن تستفيد شيئا من إجوبتي مادمت لم تبدأ بالتطبيق فعليا  

Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 6:42

الله يجزاك الجنه ابو مشخص قرأتها مسبقا
انا ماودي اقول شيء ويصير ببالي واضعف
احاول اقوي عزيمتي بس المعين الله متفائلة جدا جدا بأن شفاءي قريب يااارب ماخاي من تفاءل بك وحسن الظن بك
ابومشخص
ابومشخص

نائب المشرف العام

نائب المشرف العام
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
قال الله تعالى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 19:18

باذن الله اللهم آمين أسال الله ان يثبتك ويزيدك من فضله ويشفيك شفاء لا يغادر سقما
التوقيع

أخي الكريم...

Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 23:37

اميييين يارب ولا يريك مكروه
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 23:38

الاستعاذة بالله مرة واحدة % 60
آمنت بالله ورسلة مرة واحدة% 100
القناعة بعدم الإثم% 100
القناعة بأنني مؤمن% 75
عدم مناقشة الفكرة% 55
عدم الاستغفار من أجل الفكرة% 100
عدم الرد على الفكرة الوسواسية% 55
عدم الإقناع وطمأنة النفس %60
تطبيق المواجه % 60
تطبيق الصمود% 60
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالأربعاء 4 مايو - 23:39

اليوم استغفرالله تجي اوقات طويلة اصدق استغفر الله الله يتوب علي في عبادة غير الله واجزم اني غير مكرهه
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 1:48

جوري وش سالفتك ههههههه كل مازاد تقييم الاستعاذه نقصتي بنقاط ثانيه ليش القناعه باني مؤمن نقصت ،،، بس بشكل عاااام جيد جدا التقييم وش رايك أقيم المجموع من 1000 وكل يوم تحاولين تجمعين نقاط اكثر حتى توصلين الألف يعني تقييمك اليوم 725 من الف يلا شاطرة قربتي ،،، وش قلنا لا تستغفري ،، وش قلت لك أمس بيقنعك وبيجي لك يقولك انتي غير مكرهة وبيقنعك انك راضيه أصلا ،، وااااصلي مهما وسوس لك تجاهلي ،، بسطي الأمور
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 1:53

حتى لو طولت ؟
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 2:04

عادي ايوااااا
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 5:40

عندك كور مايفهم على قولة الكويتيين
ابومشخص
ابومشخص

نائب المشرف العام

نائب المشرف العام
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
قال الله تعالى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 6:20

ممتاز جدا كبداية استمري وفقك الله نريد تقييم تصاعدي يوميا الى الوصول الى %100 لكل النقاط انت في الطريق الصحيح
التوقيع

أخي الكريم...

Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 6:22

علم جوري تقول جيد جدا 😑
بس تراها موب بداية الحين انا تعبت بين ماوصلت ذا المرحلة
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 13:53

هههههههههه 😑جيدا جدا قريب من الممتاز
اسراء سيد
اسراء سيد

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 14:17

جورى عايزه تتابعى وتتشدينى من ودانى زى جورى كدا هههههههههههههههه عايزه اخلص من اللى انا فيه والله بغلط كتير وباللسان وبعد استغفر واعد ابكى ساعدوووززوووووووووونى
Jooory

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 14:29

ههههههههههههههه الله يسعدك حبيبتي
اسراء ربي يعيننا ويقدرنا ويرزقنا الصبر
اسراء سيد
اسراء سيد

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 15:09

مشكلتى ياجورى الوحده طول اليوم لواحدى واجى بالليل ومش اعرف انام اﻻقى نفسي بسب وانا نايمه ف سرى تصدقى بالله انا اقوم بالليل اسب الشيطان واستغفر وارجع انام تانى معرفش دايما يصحينى من النوم قبل الفجر بساعه وساعتين ولما الفجر يجى اﻻقى نفسي ف سابع نومه هههههههههههههههه اقول الله يلعنك ياشيطان جاى عند الفجر وتسيبنى انا وكمان عندى اندفاع للسب وهنا ممكن تغلط بقا واقول غلط وبدون قصد واعد استغفر وبعد اقول هو انا بعد دا كله لسه ع دينى استغفر واعد انطق الشهادتين واصلى واقول انتى معدكيش دم مكسوفه من ربنا ف صﻻتى ولما بعد اتكلم معاه والله لو حد غير ربنا ليكون ضاربنى بس دايما بقول ربنا غفور رحيم واكيد حاسس بيا والله العظيم انا بمووووت فيه بس بقول عايزة اتوب توبه نصوحه ومعملش دا تانى وبقول لنفسى اللى بتعمليه دا عمر ماهتﻻقى راحه وﻻ خلفه وﻻ حتى اخره انا علشان بفكر ف الكﻻم اللى بتقوله نفسى ودايما بفتكره ومركزه معاه دايما لدرجه ممكن اعمل معصيه لربنا جوه نفسي من الفكره اللى هتجيلى وبعدين انا عايزة انسي وابتدى صفحه جديده باب توبه نصوحه بقا والله العظيم بستغفر بالهبل كتيييير جدا وبعدين بعد اما خلص صﻻ ه وكﻻم لربنا اﻻقى نفسي بتعمل الغلط بحس ان معتش هاممنى وساوس بس دايما نفسي تعملها كل ما افكر واقول نسيت ابص للمصحف اﻻقىمفيش حاجه اﻻقى جابلى وساوس اتاكد ازاى انى رقت وبقيت كويسه انا عايزه اغير نفسى دى الله يحرقها اماره بالسؤء ساعدونى يابنات انتو الاتنين ونتشجع كدا واروق قبل رمضان وتن شاء الله انزل تقيمى النهارده بمتابعه جورى واخ مشخص و شكرا وكفايه بقا علشان تعبت
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 17:25

اسراء الوساوس تنقسم لثلاث أقسام وساوس عبارة عن افكار وساوس تكون في الكلام ووساوس تكون فعليه يعني اما تكون فكرة او كلام او افعال ،،،، انتي تعانين وسواس افكار وكذلك كلام او افعال يخليك تسوينها وتنفذين لفكرة يعني انتي انصعتي له واسترسلتي كثثثثثير معاه لحد ما وصلتي لها الحاله ولكن ابدئي تجاهلي وطبقي برنامج الخبير نزلي تقييمك نتابعه انا واخي بو مشخص
اسراء سيد
اسراء سيد

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 18:08

يعنى ايه انصعتى له يعنى انا اللى عملته بايدى والله ف خياﻻت و خﻻص بتدفعنى نفسي بالضغط للغلط وبتجاهل برضه بقى عندى ﻻمباﻻه من الوساوس بس ما انتهتش اعمل ايه بقيت بعملها بنفسى من كتر تاثريها عليا مع انى ﻻ سامعه وﻻ ف حاجه الله يخليكم انا كدا مزنبه بستغفر كتير اتجاهل ازاى التخيﻻت دا يعنى مثﻻ بتخيل اسم ربنا ف كل مكان وتخيﻻت غريبه وممكن اعملها بنفسي من كتر ما ببص لحاجه ساعدينى حاسه ان حالتى ميؤس منها ساعدينى اعمل ايه مع انى بصلى وبقرا قران وبقول ازكار بس برضه بعمل دا ومفيش فايده ف نفسي ممكناعرف ردك
اسراء سيد
اسراء سيد

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 18:16

توسواس الفعل دايعنى من نفسى اﻻقى سب او كلمه مش عجبانى او حاجه شبيه لوسواس عندى بسرعه اﻻقى نفسى بغير الكﻻم واستعيز احس ان هتيجى فكره انا تعبانه اوى مبقتش عارفه بعمل كدا ليه وحرام عليا وبقول فربنا وانا بكلمه اصبر الله وما تغضبش عليا افوق بس وارجع لطبيعتى حاسه ان مش عندى درايه للى بعمله حتى شغله ف ايدى مش بركز فيه ولو ركزت اوسوس لنفسي ع اى حاجه يعنى بحث ان هتيجى فكره وفعﻻ بتيجى ومعتش عندى خوف وﻻ حاجه مباﻻه انا بقول لنفسي ضميرى مات ومعتش هاممنى صﻻتى مفيهاش روح بس بدعو ع عسا ان ربنا يتقبل منى ويهدى قلبي ونفسى حاجات كتير عايزه اقولك عليها تعبانه كتير ومش عارفه اخطو خطوه لقدام
Joore90
Joore90

عضو متألق

عضو متألق
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة   الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة - صفحة 11 Emptyالخميس 5 مايو - 22:00

كنت اقصد بالانصياع انك استسلمتي للوسواس اي ضعفتي بسبب الاسترسال مع كل فكرة،، كل الأفكار الي براسك يا اسراء وحتى الأفعال والكلمات لا تخرج عن دائرة الوسواس كلها وساوس ، اطمني وايمانك صحيح باْذن الله ولست محاسبه عليها هذا شي خارج عن إرادتك وكفايه انك هنا تشكين معاناتك منه هذا دليل على كرهك لها وخوفك من الله سبحانه وحبك له ولدينه ،،،، ابدئي بالتطبيق يا اسراء

الى الاخت joore90 تقيمي + لفته لمن يعاني من وسواس العقيدة
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 11 من اصل 23انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 17 ... 23  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» تقيمي وسواس العقيده
» الى الاخت مناي والاخت joore90
» استشارة بخصوص وسواس الأفكار المزعجة، وسواس المرض و وسواس العقيدة
» تقيمي وسواس العقيده الحمدلله
» تقيمي في ما يخص وسواس العنف