الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Samirmad
Samirmad

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty
مُساهمةموضوع: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2017-08-08, 9:18 pm

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته مش هطول انا لسه جديد وقولت افيد يمكن يكون حد مر بتجربتي ويكون دا سبب ف شفاءه باذن الله تعالي والله انا من حوالي سنه ونص مكنتش تقريبا بصلي ف حياتي غير ف رمضان المهم ان خدت عهد مع ربنا اني مش هسيب صلاه ولو بموووت ومع اول عهد جيت تالت يوم كدا لقيت ف حاجه ف نفسي بتسب الله طبعا انا مكنتش اعرف ايه دا ولا اي حاجه بقيت مزهول ازاي دا ايه دا الي حصل دا انا معقول اققول كدا فكرت ساعتها خدت ساعه من التفكير وبقيت اخاف وانا بصلي بعدها الاقي العمليه تزيد كل لما اشغل تفكيري لغايه ما لقيت نفسي بستغفر وبقيت متوتر جامد وبحاول اعمل اي حاجه عشان ابعد دا عني والدنيا عماله تزيد واشتم ف اخويا ف سري واشتم اي حد ف سري مش عارف اعمل ايه يا سنيني البيضا بس دا انا كافر وف وسط الدموت والبكاء الشديد كل يوم لمده شهور متواصل والخوووف الشديد بفتح النت وبعيط لقيت ان دا مرض وكدا وفكره التجاهل بقيت مبسوووط جدا ان دا مش مني وف نفس الوقت خايف ان انا مبعرفش ابطل داء بسهوله ابداااا وخدت الدنيا تحدي وبقيت اققول لربنا واسجدله واققوله لو انتي هتعذبني يارب وهترميني ف النار هفضل اققول سبحان الله والحمد لله ولا حول ولا قوه الا بالله دي كانت ف لساني دايما ودايما بقولها وانا بعيط وحاجات كتيير مريت بيها لحد ما لقيت فكره التطنيش دي والله انا كان جايلي وسواس ان اساسا مفيش ربنا يعني بدات بفكره وكل لما اناقشها الاقي خمسين حاجه اتفتحت تاني والعلاج بنسبالبي بعد ما قريت عل النت وكل حاجه بحاجتين صحيح الحمد لله راح بنسبه تسعين ف الميه وعندي يقين ف ربنا ان كدا كدا واي حاجه هتزول لما طبقت البرنامج هنا بقيت احس براحه نفسيه فظيعه وساعات بالنفاق وشويه وقولت لا هو دا الصح واشفي وبعديها بيومين يرجع ف اي صوره وانا بستجيب واققول خلاص الحمد لله الا ان اقتنعت بشيء ولا يمكن يتغير وهو دا سبيلي الوحيد انك تقتنع انك مهما تعمل انت مسلم لازم تقتنع ومتسيبش صلاه حتي لو منتش حاسس بخشوعها ولا اي حاجه ثانيا ودا اهم حااااااااااااجه قلبك يبقي ميييييت بمعني الكلمه ودا مش هيجي مره واحده لا واحده واحده جمد قلبك وقول لما يجيلك الفكره افتكر اي مشهد واضحك عادل امام مثلا ف فيلم غني اغنيه كرويه للنادي الي بتحبه من غير خووف اوعي تخاف الخوف دا الحاجه الوحيده خليك دايما حاطط امل ف ربنا انك طول ما انت بتصلي ومش بتاذي حد ربنا رحمته اووووسع بكتييير من غضبه خليك دايما فرحان برحمه ربنا وحط دي قدامك دايما دا ربنا قال لفرعون الي كان بيقول للناس انا ربكم الاعلي لو استجارني مره كنت اجرته رحمممممممه ربنا وعدم الخوف وحسن الظن بالله صدقني اقسم بالله هيروح لو ايييييه واعرف ان الوسواس دا مهما عظم دا بشر او جن اي كان ربنا الي خلق كل دا وكل دا ف الاخر باشاره من ربنا يقضي عليهم كلك فمتخفش غير من الي خلقك والي خلقك عارف انت ايه وطالما بتصلي وعارف ان ربنا رحمته ارحم من الام بابنها يبقي جمد قلبك عيش حياتك اضحك بصوووووت عالي واحسن الظن بالله وشويه شويه هتلاقي كل حاجه انت زعلت عليه هتحس قد ايه انها كانت تافهه
شخصه
شخصه

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2017-08-13, 8:45 am

شكرااً، مرة استفدت ،الكلام يشبه تفكيري 😌 وصورت الشاشة عشان اقراه مرة ثانية
شخصه
شخصه

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2017-08-15, 3:59 pm

عندي لك سؤال يوم جربت فكرة التنيش هل وقفت عن ذكر الله لاني وقفت بس احس اني مش مؤمنه
نايف مصطفى
نايف مصطفى

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2018-03-07, 9:57 pm

انا مثل الراجل ده لكن لو نفكر شوي بالموضوع راح نفهم ايش السالفة وايش الخلل .
احنا نخاف من الله سبحانه وتعالى ونخاف عقابة ونؤمن بالدار الاخرة ولسنا مقتنعين بهذه الافكار ليش اذا اتت في عقولنا نبقى خايفين ومرعوبين ونحاول نشتتها بأسرع وقت قبل لا تصل الى غايتها . نحن مؤمنين بالله ونحن نعلم ذلك لكننا نخاف ونجزع من عقاب الله وهذا سوء ظن بالله نحن اسئنا الى الله لكن ليس بتلك الخواطر والافكار التي تداهمنا لا تماما نحن نسيء الى الله بسوء ظننا به . هل تظنون ان الله سيعذبنا ونحن نوحده ونعبده ولا نشرك به شيئا ونتصدق و ندعوه ونرجو رحمته وثوابه ونخاف من غضبه وعذابه . لو أننا لا نخاف منه وكنا لا نهتم بالوساوس التي تأيتنا لما دخلنا على هذا المنتدى ونشكي همومنا ونبحث عن العلاج ... الله سبحانه ارحم بنا من انفسنا وارحم بنا من امهاتنا ورحمته وسعت كل شيء اتظنون انها لا تشملنا لا وربي نحن عبيد لله وخوفنا من هذه الافكار دليل محبتنا لله لماذا لا تأتي الوساوس لشخص كافر ولا يعبد الله .. الشيطان محترف وله طرق عدة يأتيك من حيث لاتعلم ولا يحسسك بوجوده غايته افساد عليك عبادته واصابتك بالحزن والهم والخوف كي تفتر عن العبادة
اسألكم بالله عندما تأتيكم الوساوس الا تشعرون بالضيقة وتقل عزيمتك من اداء العبادة وتبتعد عنها قليلا لانك اصبت بالذهول والخوف وهذه هي الغاية التي يريدها
تأملو معي قليلا قال تعالى ( وما كان الله ليضيع ايمانكم ، ان الله بالناس لرؤوف رحيم )
مناي
مناي

مشرفة

مشرفة
معلومات إضافية
الجزائر
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين حمدا كثيرا

مُساهمةموضوع: رد: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2018-03-08, 9:48 am

رائع ريحانة اظنك وجدت السبيل الصحيح والنير
لاخوف عليك لو اقتنعت بما كتبت وسرت على هذا القناعة بدون شك سنصبحين مساعدة لنا فب قسم العقيدة
كنت اراهن على شفائك لاسشتهد بك لبقية الاعضا الجدد لانك اكثر واحدة تعذبت بهذا الوسواس العقدي
رجاء اكملي حتى الشفاء التام ولا تخيبي املي
التوقيع

رقم الخبير النفسي للتواصل عبر الواتس
00966554263580
--------------------

تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي 1211d6148c663ec
الزهرة
الزهرة

مشرفة

مشرفة
معلومات إضافية
الجزائر
انثى
تعليقك : قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ ? إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

مُساهمةموضوع: رد: تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي   تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي Empty2018-03-08, 11:18 am

وعليكم السلام ورحمة الله

الله يديمها نعمة ويوفقك لكل خير

احسنت

تمسك في شفائك ولا تنظر للوراء ابدا ان الوسواس كاذب

ولو عاد عد عليه بالتجاهل واحتقاره وابتسم دائما فالله الحافظ والموفق لكل خير

ينقل الموضوع للمكان المناسب
التوقيع

أخي الكريم ..

يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك .

لأنك لن تستفيد شيئا من إجابتي عليك مالم تبدأ بالبرنامج بداية فعلية

تجربتي مع الوسواس ف سب الذات  والتخلص منه بفضل الله تعالي F730b4fc6091b61

تجربتي مع الوسواس ف سب الذات والتخلص منه بفضل الله تعالي
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تسائلات ابعدتني عن الايمان
» هكذا تغلبت على الوسواس بفضل الله ..
» قصة شفائي بفضل الله من الوسواس القهري
» بفضل الله شفيت من مرض الوسواس المرضي
» اصبح الوسواس يخاف ويهرب بفضل الله