الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

وسوسه البول

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
كاتب الموضوعرسالة
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

وسوسه البول  - صفحة 10 Empty
مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 8:13 am

يقيني بالله كبير كتب:
اشكرك يا دانا ع اهتمامك بمساعدتي جعله الله في ميزان حسناتك
لو كنتي مريتي بوسواس الاستنجاء وخااااصة ايام الحيض ماذا فعلتي حتي ذهب عنك
ف انا عادة اخلع نصف ملابسي السفلي قبل قضاء الحاجة واغسل نصف جسدي كلما استنجيت وهذا ف الايام العاديه
اما وقت الحيض يصل الموضوع الي الاغتسال مع كل قضاء حاجة والدخول لدورة المياه
صراحه انا مثلك ف الايام العاديه و بحاول اتعالج لسه مخفتش ولكن اهم حاجه الدعاء و عدم الاستسلام ، ولكن وقت الحيض لا اغسل الجزء السفلى ولا اهتم بقول لنفسى انا كده كده مش طاهرة و مش مطالبه بصلاه ف مفيش داعي اغسل الجزء اللى تحت + لا تغتسلى مع كل قضاء حاجة دى وسوسه عشان يصعب الشيطان عليكى كل امور حياتك ،الايام بتاعت الحيض خديها رااحه من الوسوسة و من الاغتسال و كله لكن اغتسلى ف حاله التأكد من انتهاء الحيض و خلاص ...ممكن تحسى بضيق و تكونى عايزة تنفذى كلام الشيطان عشان ترتاحى و خلاص لكن قاومى و جاهدى عشان نفسك وراحتك
يقيني بالله كبير
يقيني بالله كبير

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 2:11 pm

عافاني الله وإياكم حبيبتي
كلامك صحيح ولكن التنفيييذ صعب انا مشكلتي اني اشعر ان اي تهاون ف طهارتي وطهارة جسدي وملابسي اثناء الحيض سوف يتسبب ف انتقال النجاسة الي اغراضي واي شيء اتعامل معه ومن ثم يصعب عليا التعامل معه او تطهيره عندما ينتهي الحيض واصلي
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 3:46 pm

اشعر بنفس الذى تقولينه ولكن عليكى بالتجااااهل التااام و تجاهلى فكره انتقال النجاسه خااالص
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 3:46 pm

اشعر بنفس الذى تقولينه ولكن عليكى بالتجااااهل التااام و تجاهلى فكره انتقال النجاسه خااالص
يقيني بالله كبير
يقيني بالله كبير

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 5:03 pm

Dana كتب:

الله المستعان اعانني الله واياكي حبيبتي ع تجاهل هذه الوساوس
انا اليوم اول ايام حيضي وهي اشد فترات الوسواس بالنسبة لي وبدأت اخذ خطوات جادة بهذا الموضوع لعل ربي ياخذ بيدي ويبعد عني هذه الوساوس ويشفيني ف هو وحده من يشعر بي ويعلم ب حاليوسوسه البول  - صفحة 10 388727766
كلما اخذت خطوة صبرت نفسي بالدعاء لله بالخلاص من هذا المرض
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 6:46 pm

ربنا يشفيكى و يشفينا جميعا و توكلى على الله و خذى هذه الايام رااحه ♥
يقيني بالله كبير
يقيني بالله كبير

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-09-26, 7:00 pm

Dana كتب:
ربنا يشفيكى و يشفينا جميعا و توكلى على الله و خذى هذه الايام رااحه ♥

الله المستعان اعانني الله واياكي حبيبتي دعواتك لي
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-06, 8:24 pm

حسام الدين 1 كتب:
Dana كتب:
حسام الدين 1 كتب:
على الرحب والسعة، مرحباً بك يا دانا ^-^
الحمدلله احسن من كل مره بتوضى و اصلى على طول و بحاول اغلب شيطانى ف انى معيدش ولا صلاه او حتى اعيد الوضوء بنجح و بفشل بس الاكيد انى بإذن الله عمري م ابطل محاوله. 
سألت ف مره عن النجاسات المرتده اثناء قضاء الحاجه و نصحتنى انى احط مناديل مكان نزول النجاسه منعا للوسوسه + منعا لارتداد اى شىء علي و لكن نفذت الكلام ده بس منجحش و مازالت النجاسه ترتد علي فى كل مره حتى اصبحت بكره دخول الحمام + بستغرق وقت حوالى ربع ساعه لقضاء الحاجه ، وده سببلى احراج امام عائلتى شديد .
اخى، هل من الطبيعى ان اغسل الجزء السفلى بالمياه كل مره !! و ليه مش كل الناس بتعمل كده ! هل هما ميعرفوش إن فيه نجاسه مرتده.. إلخ
+ عايزة حل لانى تعبت بجد جربت مره استخدم الشطاف و انا على المقعد و ارش على الاماكن اللى متأكده إنه جه عليها بس بحس الموضوع بيخرج عن سيطرتى و بيطرطش مايه و اعتقد انها نجسه عليا + وقت فتح الشطاف بيطرطش مايه و بتيجى مثلا ع النجاسه نقط مايه خفيفه و بعدين تنتقل لمكان تانى ف بقول ان النقطه دى مش كفيله تزيل النجاسه و بالتالى اللى اطرطش نجاسه مش مايه !.
لا، ليس من الطبيعي غسل الجزء السفلي في كل مرة تقضين فيها حاجتك
شوفي، الماء الراجع على بدنك أثناء الاستنجاء على ثلاثة أنواع:
1/ الماء القادم من الشطاف مباشرة: وحكمه الطهارة
2/ ماء الشطاف المرتد على أجزاء من المرحاض ليس بها نجاسة: وحكمه الطهارة
3/ الماء المرتد من مكان نزول النجاسة في المرحاض: وهذا غالباً ما يكون نجساً، ولكنه نادراً ما يرتد

وعليه وإلى أن تذهب عنك الوسوسة، ضعي بعض المناديل الورقية في قاعدة الحمام (مكان نزول النجاسة في الحمام)، لمنع إرتداد هذا الماء
وما عدى ذلك من الماء الراجع على بدنك هو محمول على الطهارة، فلا تلتفتي لما رجع على بدنك بعد ذلك

---( )---

والطريقة الثانية وهي الإستجمار (المسح بالمناديل الورقية الجافة) وهو مجزئ ولو في وجود الماء
ولا يضر ثوبك تعرق القبل ومخرج الريح بعد الاستجمار
قال صاحب الميسر عند قول خليل:" ذكر أن من استجمر ثم عرق المحل لم يضر ثوبه لأنه أثر معفو عنه."
وهذا سيغلق عليك باب هذه الوسوسة
@حسام الدين 1
عندى سؤال مش عارفه هو وسوسه ولا حقيقه لو مثلا فيه مكان كان متسخ عادى مش نجس بس مش نظيف و الاتساخ ده جه على صابون و استخدمت الصابون ف غسل سجاده الصلاه هل كده السجاده لا يصح الصلاه عليها ؟!
حسام الدين 1
حسام الدين 1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
تونس
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-07, 3:05 am

Dana كتب:
@حسام الدين 1
عندى سؤال مش عارفه هو وسوسه ولا حقيقه لو مثلا فيه مكان كان متسخ عادى مش نجس بس مش نظيف و الاتساخ ده جه على صابون و استخدمت الصابون ف غسل سجاده الصلاه هل كده السجاده لا يصح الصلاه عليها ؟!

1/ تصح الصلاة مع وجود شيء غير نجس وإن كان مستقذراً (مش نظيف) سواء كان على البدن أو الثوب أو سجادة الصلاة
وهذه بعض الأمثلة عن المستقذرات الطاهرة:
- من افرازات جسم الإنسان: مثل المخاط، والبلغم، وقذى العين وزيوت البدن والعرق...
- مما يحيط بنا: كالعفن المتشكل من الرطوبة على الجدران، أو الماء إذا خالطه طين أو رمل على الأرضية...
=> كل ذلك طاهر

2/ ما كان نجساً هو ما يخرج من السبيلين (مثل البول، الغائط...)
ما عدى المني والريح وإفرازات المهبل فليسوا نجسين

=> تجاهلي الوساوس ولا تسترسلي معها، وهذه السجادة التي ذكرتها طاهرة والصلاة عليها صحيحة

وأدعو الله بتمام العافية والشفاء التام لك ولكل الإخوة الأعضاء
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-07, 4:56 am

تمام انا فعلا هتجاهلها
طب بخصوص النجاسه المرتده اثناء قضاء الحاجه سألت فيها دار الافتاء و قالولى لو اللى بيرتد كميه قليله ( حجم الدرهم) معفو عنه يعنى كده مش محتاجه امسح ولا ارش مايه ولا حاجه؟ 😌
حسام الدين 1
حسام الدين 1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
تونس
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-07, 5:19 am

هو معفو عنه ^_^
العفو = الترك والتجاوز
=> بإختصار، لا تفعلي أي شيء (لا مسح ولا نضح)
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-09, 11:07 am

حسام الدين 1 كتب:
هو معفو عنه ^_^
العفو = الترك والتجاوز
=> بإختصار، لا تفعلي أي شيء (لا مسح ولا نضح)
اخر سؤال و كده اكون اتخلصت من اخر شئ بوسوس فيه..هل خروج ماء الاستنجاء من الفرج نجس و ناقض الوضوء؟
لان الموضوع ده كنت بوسوس فيه جامد و كان مسببلى مشكله لحد م عملت سرس و لقيت من بين كللل الاراء اللى لتقول ان المايه لو دخلت الفرج و خرجت بتكون نجسه رأي واحد بسس اللى بيقول انها طاهرة
عملت بالفتوى دى ارتحت جدا الصراحه بس دايما بوسوس و اشك إن معقول كل الفتاوى دى غلط و الفتوه دى هى اللى صح
ف ايه الصح؟
و دايما لما بكون جعانه بيخرج ريح ، ف هل انا مجبره اكل قبل الصلاه يعنى مثلا  ساعات بكون جعانه و بفضل انى اصلى عشان لو اكلت بطنى بتتملى غازات و كده ف بقول اصلى الاول صح ؟ و لو خرج عادى عشان مش ب ارداتى ؟! مثال يعنى ف صلاه الضهر كنت جعانه بس كان شويه لسه ع الاكل ف اكلت فاكهه خفيفه عشان محسش بتأنيب ضمير و روحت اتوضى و وانا بصلى خرج كده صلاتى صح ولا لا؟
حسام الدين 1
حسام الدين 1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
تونس
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-11, 10:56 pm

1/ بالنسبة للفتوى:
يمكنك الأخذ بفتوى من تثقين بعلمه في تلك المسألة وبتقواه

2/ بالنسبة لماء الاستنجاء:
أ/ لا يجب أثناء الاستنجاء إدخال الماء أو إصبع أو غير ذلك إلى داخل القبل أو إلى داخل مخرج الريح
فماء الاستنجاء لا يجب أن يتعدى إستعماله ظاهر الفرج
=> يعني تغسلين ما يبدو فقط من الفرج
 جاء في الموسوعة الفقهية: "وَالْمُرَادُ بِظَاهِرِ الْفَرْجِ: مَا يَظْهَرُ عِنْدَ قَضَاءِ الْحَاجَةِ، أَوْ عِنْدَ الْجُلُوسِ عِنْدَ الْقَدَمَيْنِ."
وجاء في الموسوعة أيضا": ظَاهِرِ الْفَرْجِ وَهُوَ مَا يَجِبُ غَسْلُهُ فِي الْغُسْلِ، وَالاسْتِنْجَاءِ."

ب/ وما تشعرين به هو غالباً من أثر بلل الاستنجاء
قال ابن قدامة في المغني : "ويستحب أن ينضح على فرجه وسراويله؛ ليزيل الوسواس عنه.
قال حنبل: سألت أحمد قلت: أتوضأ وأستبرئ، وأجد في نفسي أني قد أحدثت بعد، قال: إذا توضأت فاستبرئ، وخذ كفا من ماء فرشه على فرجك، ولا تلتفت إليه، فإنه يذهب إن شاء الله"

ثم لما لا تقومين بالاستجمار، فهو يذهب تقريباً بكل أنواع الوساوس المتعلقة بقضاء الحاجة ؟
الاستجمار هو المسح بالمناديل الجافة ويصح حتى في وجود الماء
ويصح بعده الوضوء والصلاة.
وتعرق المكان بعد الاستجمار، معفو عنه ولا يضر البدن ولا الثوب

3/ قد يحصل لمن يعاني من كثرة غازات البطن، أن تزيد هذه الغازات عند أكل أنواع معينة من الطعام أو عند الأكل عموماً
وقد يرجع هذا لكثرة البكتيريا الضارة في المعدة (خصوصاً بكتيريا H. Pylori) وهذا يجب فيه مراجعة المختصين للعلاج حتى لا تزيد الحالة تعكراً
وإن كنت تعانين من إرتجاع السوائل من المعدة:
- فلا تؤخري وجبة العشاء (يجب أن تكون هناك مدة ساعتين بين وجبة العشاء والنوم)
- وإنقصي إستهلاك الأكلات الدهنية والصودا والقهوة والشكولاتة والنعناع

وبالنسبة للأكل، فلا تشقي على نفسك ولا تجوعي نفسك مدة طويلة حتى تؤدي صلواتك
فما أنصحك به هو:
- إن كان جوعاً خفيفاً لا يضرك تحمله أو لا يفقدك خشوعك في الصلاة، فلعله من الأولى الصلاة ثم الأكل
- وأما إن كان جوعاً شديداً، أو إن حضرك طعام الغداء أو العشاء قبل الصلاة، فتأكلين ثم تصلين على حالك
(ولا بأس أن تستفتي دار الإفتاء في ذلك إن شئت)

ملاحظة:
وخروج الريح إذا كان لا يعلم متى ينقطع، فتتوضئين بدخول الوقت وتصلين على حالك
و وضوؤك وصلاتك صحيحين (خرجت ريح أو لم تخرج)

أرجو أن تكون هذه الإجابات مساعدةً لك في غلق أبواب الوسوسة
شفاك الله وعافاك
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2021-10-12, 12:55 am

شكرا جدا، فعلا الاجابه افادتنى كتير
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2022-01-30, 7:31 pm

فتره كبيره مبعتش حاجه انا الحمدلله قعدت مده كويسه جدا و لكن الفترهي صعبه و بوسوس جامد
( انا قرأت إن ماء الاستنجاء الخارج من المهبل نجس و ناقض للوضوء ف انا بقيلي فتره بقلل الماء المستخدم فى الاستنجاء و لكن دايما بلاقي مايه مكان خروج البول و الافرازات ف كنت بنشف كويس جدا و اتأكد ان مفيش بلل بعد قضاء الحاجة و بعدين الاقي تاني بلل موجود الموضوع ده متكرر معايا وانا مش عارفه اعمل ايه!!!
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2022-01-30, 9:06 pm

من شوي اذنت العشا دخلت لقضاء الحاجه وبعدين مسحت كويييس و اتوضيت و صليت و وانا بصلي حاسه ب ان فيه بلل كملت صلاه و صليت نوافل و كذا حاجه تاني و بعد م خلصت صلاه شوفت فيه حاجه ولا لا لقيت فعلا بلل هل صلاتي باطل !!!
طب البلل ده ماء استنجاء ليه وانا مش بستخدم مايه كتير و بكون منشفه المكان كويس ! 😭😭
Dana
Dana

عضو مميز

عضو مميز
معلومات إضافية
مصر
انثى

مُساهمةموضوع: رد: وسوسه البول    وسوسه البول  - صفحة 10 Empty2022-01-30, 10:59 pm

انا الحمدلله قعدت مده كويسه جدا و لكن الفترهي صعبه و بوسوس جامد
( انا قرأت إن ماء الاستنجاء الخارج من المهبل نجس و ناقض للوضوء ف انا بقيلي فتره بقلل الماء المستخدم فى الاستنجاء و لكن دايما بلاقي مايه مكان خروج البول و الافرازات ف كنت بنشف كويس جدا و اتأكد ان مفيش بلل بعد قضاء الحاجة و بعدين الاقي تاني بلل موجود الموضوع ده متكرر معايا وانا مش عارفه اعمل ايه!!!
من شوي اذنت العشا دخلت لقضاء الحاجه وبعدين مسحت كويييس و اتوضيت و صليت و وانا بصلي حاسه ب ان فيه بلل كملت صلاه و صليت نوافل و كذا حاجه تاني و بعد م خلصت صلاه شوفت فيه حاجه ولا لا لقيت فعلا بلل هل صلاتي باطل !!!
طب البلل ده ماء استنجاء ليه وانا مش بستخدم مايه كتير و بكون منشفه المكان كويس ! 😭😭

وسوسه البول
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 10 من اصل 10انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 مواضيع مماثلة
-
» استشارة بخصوص وسواس ( البول )
» وسوسه الطُهر
» وسوسه الطهارة
» وسوسه الصيام
» وسوسه الطهارة