الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

هل التجاهل يكفي في كل الامور

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6
كاتب الموضوعرسالة
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-08, 11:16 pm

ليس معنى البرنامج أنك ستصلي دون أن تلتفت لأحد
معنى البرنامج أنك ستصلي وتأتيك الوساوس بالتفكيرفي الآخرين لكنك أنت تمضي في صلاتك ولا تهتم بهذه الوساوس
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-08, 11:18 pm

ستلتفت للاخرين وتفكر فيهم ولكنك ستتجاهل هذا التفكير لأنهوسواس ابتليت به وسيأجرك الله عليه
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : لا اله الا الله

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-09, 3:37 am

يعني اصلي وانا نيتي مش لله انها فيها رياء غصب عني لو كده ليه بحس بالغلط طول الوقت هل انا كنت احمق اني لم انتبه لهذا البرنامج وامشي بطريقتي ده سبب بردو اني بكره نفسي لانه اصلا زي ماتقولي لاتلتفت وصلي وهو سهل اما انا لو صليت بطريقتي يعني اني اصعب على نفسي كم اكره نفسي
عبدالملك
عبدالملك

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-09, 6:00 am

1-يعني السالفة لو هي رياء اصلا بتروح تصلي ما راح تفكر بالناس وما راح تصلي بالغالب
2-الموسوس الاصل انه قام بالعبادة على النهج الصحيح دائما يعني الاصل انك تصلي لله
3-حتى لو احسست انها رياء الاصل انك لا ترائي كموسوس وحتى لو غلب على ضنك انك ترائي الناس كموسوس اعتبارك لا يؤخذ به يعني تصلي مباشرة
4-انت تقول ابي اصلي لله كيف لإنسان لا يستطيع ان يصلي لربه انت قبل ان تصلي وانت قايم، تصلي انت قايم عشان الناس يشوفونك مستحيل ،قايم تقوم بالعبادة ولو انك ترائي ما تعبت نفسك وما صليت بالاصل لكن تعبك ومجاهدتك هذا دليل انك تبيها لله
5-هل من المعقول ان ارحم الراحمين الرحمن الرحيم الغفور الودود الشكور غافر الذنب قابل التوب ان يحاسبك لا بكل تأكيد

6-اذا لم تجاهد الوسواس وتتجاهله فربما تؤثم

والحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-10, 1:22 am

انا معرفش اسيطر على نفسي وانا اصلا مبعرفش اصلي قدام حد انا عرفه زي بابا او امي او مراتي لكن الطريقة اللي تقول عليه انا حاولت فيه بس معرفش هنجح ولا لا بعد ماجربته كتير
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-12, 1:39 am

أنت في معاناة مع المرض
طبق البرنامج وتحمل المعاناة وأنت تستنزف الوسواس أفضل من أن تبقى تعاني و الوسواس يستنزفك
واعلم أن الناس المتشافين من الوسواس لم يصبحوا دون وساوس بل أصبحوا لا يتأثرون بها لأنهم تدربوا على التجاهل حتى أصبح مهارة من مهاراتهم النفسية
أرجو لك التوفيق
وأرجو منك أن تدعولي بالشفاء فأنا بحاجة فعلا للدعاء
التوقيع

عبدالملك
عبدالملك

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-12, 2:45 am

الله يشفيك فعلا استنزف منه قبل ان يستنزف منك ويدخلك في وساوس اخرى
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-12, 3:06 am

ربنا يجازيكم ويشفيكي اختي
عبدالملك
عبدالملك

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-12, 3:24 am

امين ونحن بعد
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-05-22, 1:06 am

اخواني انا طريقتكم اللي قولتولي عليه اتجاهل مش كفاية جربت زي ماعبد الملك قال وزي ماقال مصرة حتى الشفاء لكن مفيش فايدة مفيش حاجة اسمها اتجاهل بس من غير ماتركز على حاجة او هدف انك تصلي وانت شايف هدفك او صدقك مع ربنا لو مصدقتش وتجاهلت بس من غير تركيز زي اي حاجة تعملها عشوائي ملوش فايدة وانا معدش فيا حاجة تانية اعملها غير انه بقى كفاية كده كفاية السنين اللي عشتها على حب حاجة انت بتعملها سنين و كل يوم وفجاة تضيع منك ملوش فايدة خلاص انا مش مسؤول صلاتي فيها رياء او شرك انا مش مسؤول ده انا شايف العيل بيصلي احسن مني اللي ميعرفش الصلاة اصلا ده احسن مني مش عايز اعرف صلاتي ايه حتى لو ماشركتش او راءيت في السر او في العلن مش عايز اعرف مقامها ايه
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-06-27, 12:30 am

اخواني انا بكل اسف ودموعي بتنزل انا فشلت في صلاتي اقسم بالله انا من يوم مانكسرت الصلاة مني مشوفتش يوم سعيد بذلت كل مجهودي وانا عارف اني لو بسد كل خورم عشان انجح في صلاتي مش كفاية لازم حاجة ناقصة عارفين عيبي ايه عيبي اني بفكر كتير وللاسف ده اللي قلب حياتي فوقاني تحتاني مش بفكر في المستقبل ولااولاد ولاهربي ازاي او هعمل ايه بكره لا كل ده انا سايبه يجي زي مايجي انا بفكر في نفسي ازاي اطلع من اللي انا فيه بس مشغول ٢٤ ساعة رغم اني بتكلم وبضحك وبزعق وبردو بفكر انا لو عندي مسدس كنت فجرت دماغي من كتر التفكير الزيادة بسبب التفكير وبسبب السلوك بتدخل لزقة بعض حياتي بقت معقدة جدا مش قادر اخرج من اللي انا فيه خسرت صلاتي حتى بعد تطبيق التجاهل التام لو شلت دماغي حتى عشان مفكرش الاقي نفسي مش عارف اسيطر على نفسي خسرت صلاتي وخسرت حياتي هذه الايام مش بدوق اي طعم للسعادة وحتى لو بدوق بلاقيها وهم وخداع والله مني ماذا افعل والله بقيت بصلي رياء قدام ابويا وانا بهرب عايز ابرر اي طريقة امشي اصلي بعيد عن الناس حتى ابويا انا ليه كده لييييييه
ااات
ااات

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 6 Empty2020-06-28, 5:45 am

اذا اغتسلت واحستت بخروج شي فا ما ادري هل هو ماء او مني وما ادري هل طلع شي اصلاً ام وسوسه ؟

هل التجاهل يكفي في كل الامور
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 6 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6
 مواضيع مماثلة
-
» هل يكفي التجاهل والابتسامة والانشغال بالحدث
» هل تخطيط القلب يكفي
» اريد المساعدة في بعض الامور
» ارجوا التفريق بين هذه الامور سريعا
» لا ينوب أحد عن أحد في التجاهل