الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

هل التجاهل يكفي في كل الامور

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : لا اله الا الله

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-03-14, 6:37 pm

اهلا استاذ اسامة ياريت بجد اكلمك شوف انت اي برنامج حابب تكلمني منه على الفيس بوك او الواتس
صابر عبد الكريم
صابر عبد الكريم

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
العراق
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-03-15, 12:23 am

osama baraka كتب:
[rtl]مرحبا اخي انا قرءت قصتك و حاسس كتير بمعاناتاك أنا عانيت اكتر منك بمليون مرة من غير مبالغة و حتى و صل فية الأمر لدرجة أني صرت افكر بلانتحار لإنهاء شدة المعاناة بس الحمد لله اتحسنت بنسبة ٨٠٪؜  و مستمر للقضاء على هاضا المرض اللعين الوسواس القهري ازا بتحب أتواصل معاي و إنشاء الله أني أغدر أساعدك في القضاء على هاضا المرض الخبيث انا عندي احساس شخصيا أني راح اقدر اخلصك و أخفف من معاناتك لانوا صار عندي خبرة بهاضا الموضوع و ألله يشفينا جميعا شفاء لا يغادر سقما [/rtl]

الي الأخ أسامة
وضع الأرقام في المنتدي للتواصل ممنوع بأمر السيد المدير العام
أخي إذا أردت أن تنفع أخاك فاكتب في المنتدي
كلَّ ما لديك من معلومات وفوائد وتجارب ناجحة للتغلّب علي الوسواس
كلُّ ما يمكنك أن تكتبه له علي الفيس بوك يمكنك أن تكتبه هنا في المنتدي أيضا
وشكرا لك
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 3954698051
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-03-15, 12:35 am

استاذ اسامة ياريت لو تقولي عملت ايه او ايه النصايح اللي عايز تقولها بالترتيب عشان لو اقدر اجرب
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-03-15, 11:53 am

استاذ اسامة انا جربت الفكر المنطقي وكلام عبد العزيز انه تصلي حتى لو حسيت برياء وانا مشيت فيه ومتحسنتش ابدا انا مشكلتي هو الرياء اللي عمري ماشتكيت منه اصلا معرفش اصلي جمب واحد اعرفه او طفل صغير وانا طول الوقت بصلي في اماكن بعيد عنهم عشان محدش يشوفني هي دي مشكلتي
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-03-23, 5:59 pm

استاذ اسامة حضرتك مردتش عليا ياريت ترد على رسالتي لاني تعبان جدا
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-04-27, 7:36 pm

لو سمحتوا انا اتخنقت من نفسي نفسي اموت دماغي افجرها اولعها لاني مشوفتش اقذر من دماغي لما اره في حياتي واحد عدو نفسه لا افهم لما كل هذا التعقيد والجلد في نفسي على اني لااريد ان احد يراني باي شكل ولااريد ان اصلي بجانب احد حتى لو ابويا انا بقيت برائي قدام ابويا في السر لا افهم لماذا انا كده انا عشان اتعاقب سواء كان مني ولالا لكن ذنبي مش اكبر مغفرة ربنا او اسامح نفسي على اللي فات ليه انا كده ده الناس بتغلط ذنوب يجي قد الشرك ياريتني ماقريت عن الشرك بالله في كل العبادات ولاعن الاخلاص ولاالتزم اصلا ياريتني كنت ضايع ارحملي من اني تايهه من سنين انا والله ماهسامح نفسي ابدا طول ماصلاتي مارجعتش تاني حتى لو صلحت ٩٠ في المية مش هسامح نفسي طالما دماغي بالعند ده وبتذلني فانا مش هسامح ولاهقبل نفسي
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-04-30, 2:59 pm

أخي الشبح هون عليك
أرجو منك الدعاء لي في صلاتك لعل الله يشفيني
اعلم ياأخي أن الشيء الذي أنت فيه لا علاقة له بأنك مؤمن أو مرائي هذا خلل في التفكير يعني مرض في العقل يجعلنا نفكر بهذه الطريقة الخاطئة
هذا ابتلاء وسيمر سيجعل الله بعد عسر يسرى
لماذا لا تسامح نفسك على شيء ليس من صنعك .شيء قدره الله عليك.سأشرح لك تصور نفسك مقعدا ولا تستطيع القيام في الصلاة والقيام ركن من أركان الصلاة .هل لن تسامح نفسك لأنك لا تستطيع القيام؟ أم أنك ستقول هذا ابتلاء قدره الله علي وأنا مأجور عليه .
كذلك تعامل مع الوسواس انه اعاقة قدرها الله علينا ولنا عليها أجر
أريدك أن تحب نفسك وترأف بها لأن الله عز وجل قال: طه ما أنزلنا عليك القرءان لتشقى
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-01, 6:20 pm

انا اللي مزعلني انه انا السبب في المرض ده مخليني عاجز قدام الوساوس الغريبة رغم اني اتحسنت نوعا ما لكن بردو برجع لنقطة الصفر هل عقلي لهذه الدرجة مريض وشديد التحكم ولايفاصل في اي شيء عشان كده بكره نفسي لاني السبب في المرض مش ابتلاء المرض انا اللي جبته لنفسي لاني غلط في حاجة وبدفع تمنها وللاسف عقلي لايغفر هذا الذنب
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-01, 9:14 pm

هل تظن أن هذا الابتلاء بسبب خطأ فعلته؟
هلممكن تخبرنا ما هو هذا الخطأ؟ اذا سمحت ممكن نستطيع مساعدتك
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-02, 12:26 am

مرة من المرات وكنت بشتغل ففي واحدة حسيت انه معجب لكلامها وحسيت ضهري عمال زي القشعريرة من شدة اعجابي بس مكنتش مغرم بيها او متعلق بيها مع انها اول مرة تيجي وكان عادي جدا اي حد يدخل مكتبي وانا اصلا مش بتعلق بالبنات وانا خاطب فميش عندي حاجة اتعلق بحد تاني او افكر فيه طول الليل مثلا زي الشباب كان مجرد حوار ولما زادت القشعريرة او ازداد تعلقي بيها روحت اصلي وانا زي عادتي كنت بكلم الناس وسواء اتعلق بيهم باي حاجة فده مش حاجة اني اصلي عشان الشخص ده رغم اني شوفت الصعب يوم ماكنت بواجه الوسواس القهري وتعالجت منه وخفيت لكن المرادي معرفش ايه اللي حصلت انكسرت كسرة مش طبيعية حسيت انه بمجرد مااصلي لوجه الله اختفت النية خالص ولاليها اي اثر ومعرفتش اصلي زي ماكنت بصلي طول حياتي ووقتها حسيت بزعل شديد ورغم ان البنت جت تاني المكتب ورغم بعد مانكسرت قدرت اتغلب على الوسواس وصليت عادي ونجحت بس بقى بعد فوات الاوان وده اللي بحس انه انا السبب طول الوقتء
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-03, 1:54 am

وانا لحد دلوقتي حاسس اني مليش قيمة طول السنين اللي عايشها لحد دلوقتي وبتجاهل ومع ذلك مفيش فايدة
HGA
HGA

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
انثى

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-03, 5:03 am

اللي عندك وسواس قهري لايحتاج لكثير من الفهم والوسواس ابتلاء مثل اي ابتلاء ليس سببه الذنوب والخطايا بل مرض زي اي مرض يصاب به الانسان وياجر على الصبر عليه ثم من كرهك للرياء دليل على انك شخص غير منافق فالمنافق المحب للرياء هو الذي يسعد بمديح الناس ويفعل العباده امام الناس ثم من خلفهم لايفعلها فشتان بينك وبينه لذلك لاتحمل هم وصل امام الناس واذا وسوس لك بانك مرائي قل في نفسك لن اصدقك حتى تاتي لي بشاهدين عدلين 😂 والتجاهل يعني ان لاتفكر في اي شيء له علاقه بالفكره الوسواسيه وهون على نفسك ولاتكون لعبه بيد الشيطان
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-03, 1:04 pm

شكرا لك
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-03, 3:12 pm

أخي من فضلك أنا لم أفهم جيدا : هل أنت تحس بالذنب لأنك أعجبت بالفتاة وفكرت فيها أم لأنك صليت لأجلها وهل أنت صليت لأجل أن تنساها أم لأجل أن تحصل عليها
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-03, 4:47 pm

مش بالذنب لكن انا بالغت بكلامي وليس اعجاب او حب فقط بالغت زي المدح والتقدير عشان كده لما صليت حسيت اني انكسرت فجاة وبقيت اصلي عشانها وبعد كام يوم صليت عادي عادي ولكن اللحظة دي مسكتني الفكرة وخليتني بعد كده مصليش زي ماكنت بصلي لوجه الله بس انا بردو حتى لو ببالغ ذيادة في الكلام مع اي حد لو كان قريبي او صحبي ده مش سبب ان صلاتي تنكسر
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-04, 1:26 am

لو سمحت وضحلي ما معنى قولك: حسيت أني انكسرت فجأة وبقيت أصلي عشانها. تقصد أنك تعبدها؟ أم ماذا
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-04, 3:57 pm

اعبدها بس مستحيل اني اتهزم كده من غير ماحس اللي كل اللي اعرف بنات او ولاد مخسرش بالمنظر ده لاني مجرب ونجحت في اصعب الظروف اشمعنى هي
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-05, 7:30 pm

أنت أحسست أنك تعبدها
هل كنت سعيد بهذا الاحساس؟
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-05, 7:33 pm

انا حسيت اني مبسوط بكلامي معاها او اني عايز اعبدها بس طبعا كاره للحاجة دي ومستحيل اصلي عشانها لان مستحيل اعمل كده انا بنفسي جالي نفس الموقف ده وكنت في عز ضعفي بس انتصرت بس معرفش ايه اللي كسرني كده
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-06, 11:04 am

جيد أنت لم تكن سعيدا بذلك 
هذه أفكار تأتيك رغما عنك 
ليست أفكارك هذه أفكار الشيطان
فلماذا تحزن لأجلها
عليك أن تتجاوزها لأنها تضيع وقتك وجهدك 
حتى الذين يقصدون المعصية والكفر يتوبون و يسامحون أنفسهم فلماذا أنت قاس على نفسك وتظل تجلدها بلا سبب حقيقي
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-06, 4:01 pm

استاذة مفهمتنيش ليه اصلا تسيطر عليا من غير سبب كاني مجربتش او محاربتش الوسواس ده لما كنت بعاني منه من تمن سنين كنت اي حاجة حتى لو اشركت او مدحت حد او بالغت لدرجة القصوى من مقام الناس بردو كنت بصلي عادي ومفيش مش مشكلة ايه الغلط وايه الانتكاسة المرادي خلاني اقف مليش نية لله زي كل مرة ده مش سببي اصلا
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-08, 12:50 am

أنا منذ 9 سنوات أتعالج من الوسواس وأرتاح كثيرا فاذا عاد لي عدت الى قراءة البرنامج وأبدأ التطبيق من جديد
أخي أنصحك أن تقرأ موضوع العقبات التي تواجه المتعالج
التوقيع

مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-08, 12:54 am

هذا هو الرابط https://alkhabeer.yoo7.com/t31-topic
التوقيع

عبدالملك
عبدالملك

عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
السعودية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-08, 1:23 am

انا اقول لك اذا بتقعد تفكر زي كذا ما عمرك صليت وممكن تسبب لك مشاكل نفسية بالمستقبل

الواجب بين قوسين(الواجب) عليك في هذه الفترة انك تصلي وتمشي مهما حسيت مهما سويت سيأتيك الشيطان يقول انت تصلي عشانه اصلا انت لو عشانه ما جيت صليت
انت جاي تنفذ عباده مهما حصل امش كأنه ما صار شيء ولا تناقش نفسك لا جاك تعوذ اتفل يسار 3 ولا تنسى الادكار والرقية وغيرها من الدعاء الخ.....

واذا استطعت كأول مقاومة لهذا الداء انك تتوضأ الحين وتروح بمكان تجمع اهلك وتصلي ومهما جاك اكمل

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 5 Empty2020-05-08, 3:13 am

اشكركم عبد الملك ومصرة حتى الشفاء ولكن انا محتاج اركز في صلاتي لما بطبق العلاج انا فاهم العلاج كل اللي محتاجه هو التركيز والصمود والمواجهة بس انا مش كفاية اني اصلي وحد زي مراتي او ابويا يشوفني واكمل صلاتي لا انا محتاج احط كل تركيزي وقوتي في صلاتي ولاالتفت لغيري واكمل للاخر وساعتها انجح ده القصد من البرنامج

هل التجاهل يكفي في كل الامور
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 5 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» هل يكفي التجاهل والابتسامة والانشغال بالحدث
» هل تخطيط القلب يكفي
» اريد المساعدة في بعض الامور
» ارجوا التفريق بين هذه الامور سريعا
» لا ينوب أحد عن أحد في التجاهل