الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]

الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com

شاطر

هل التجاهل يكفي في كل الامور

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
صابر عبد الكريم
صابر عبد الكريم

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
العراق
ذكر
تعليقك : الحمد لله رب العالمين

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2019-12-26, 8:44 am

الشبح كتب:
استاذ عبد العزيز انت فين
وينك أستاذ عبد العزيز
الأخ الشبح منذ فترة طويلة ينتظرك
من فضلك ساعده
والمطلوب من الموسوسين هو تطبيق النصيحة حرفيا
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 3954698051
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر
تعليقك : لا اله الا الله

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2019-12-29, 4:35 pm

انا خلاص معدش اقدر احاول تاني بعد المجهود اللي ضاع والحلم اللي حققته اتدمر وطار مني مبقاش في حاجة ناقصة مش هقدر اكمل انا عملت كل اللي بقدر عليه وفوق طاقتي ومع ذلك مش كفاية ومش هو ده المطلوب انا سلمت الراية عشان انا طلبت المساعدة واستنيت كتير واتمنيت الامور تتغير بشكل او باخر لكن مفيش فايدة والاستاذ عبد العزيز استنيته كتير جدا وكنت عايز اتواصل معاه علطول لكن هو مش هنا خالص انا مقدرش اعمل اكتر من كده حاولت كل ماعندي لكن مفيش فايدة كل مادخل في وسواس اخش في وسواس اقوى وبيدمرني انا في البداية بدات وكل شوية اقع دلوقتي وقعت ومش هفوق منها حتى لو سمعت كلام بابا او عبد العزيز اصلي زي مانا بس مبتحسنش انا فشلت وقولت لربنا لو فشلت خلاص موتني احسن وانا دعيتله خمس سنين يموتني في اي لحظة صادق فيها مع نفسي قبل مانتكس وقبل اي حاجة تانية تحصلي انتهت القصة
صابر عبد الكريم
صابر عبد الكريم

مشرف

مشرف
معلومات إضافية
العراق
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2019-12-29, 6:59 pm

الشبح كتب:
انا خلاص معدش اقدر احاول تاني بعد المجهود اللي ضاع والحلم اللي حققته اتدمر وطار مني مبقاش في حاجة ناقصة مش هقدر اكمل انا عملت كل اللي بقدر عليه وفوق طاقتي ومع ذلك مش كفاية ومش هو ده المطلوب انا سلمت الراية عشان انا طلبت المساعدة واستنيت كتير واتمنيت الامور تتغير بشكل او باخر لكن مفيش فايدة والاستاذ عبد العزيز استنيته كتير جدا وكنت عايز اتواصل معاه علطول لكن هو مش هنا خالص انا مقدرش اعمل اكتر من كده حاولت كل ماعندي لكن مفيش فايدة كل مادخل في وسواس اخش في وسواس اقوى وبيدمرني انا في البداية بدات وكل شوية اقع دلوقتي وقعت ومش هفوق منها حتى لو سمعت كلام بابا او عبد العزيز اصلي زي مانا بس مبتحسنش انا فشلت وقولت لربنا لو فشلت خلاص موتني احسن وانا دعيتله خمس سنين يموتني في اي لحظة صادق فيها مع نفسي قبل مانتكس وقبل اي حاجة تانية تحصلي انتهت القصة
لا تيئس من رحمة الله
يا أخي ما هو مشكلتك
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 3954698051
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2019-12-31, 3:16 pm

استاذ صابر انا مشكلتي اني ماكنتش بشتكي من الرياء اصلا حتى لو قدام وزير كنت بصلي لوجه الله من اول ماصليت في حياتي حتى بعد ماجالي الوسواس القهري من كام سنة كنت بصلي وبعاني من تحديد نيتي اني بصلي لحد خايف منه بس نجحت دلوقتي انتكست وبقيت اصلي قدام حد في بالي خايف منه وشوية شوية ضعفت لحد مالبس فيا الرياء وبقيت بعاني اني اصدق مع ربنا في الرياء دلوقتي انا مبعرفش اصلي قدام اي حد حتى ولو لوحدي بقيت برائي ومن غير ارادتي والخص الكلام
١- مبعرفش اصلي لوحدي نهائي لان نيتي متجهة لشخص خايف منه اكبر من ربنا او برائي
٢- معرفش اصلي وحد جمبي اعرفه بيخليني اصلي عشان ارائي وده اصلا مكنتش بشتكي منه
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-03, 5:16 am

أخي الشبح بارك الله فيك
لقد قلت لك مراراً هذا وسواس وعلاجه الإعراض عنه بالكامل وأوضحت لك بالتفصيل كيف تعرض عنه وتتجاهله ولكن للأسف لم تستفد منه.

وأقول لك الآن حتى لو تشعر أن الرياء معك حقيقي وان نيتك لغير الله فلا تهتم وصل على حالك وأمام الناس وجماعة في المسجد ولوحدك فلا تهتم ولا تلتفت الوسواس نهائياً.

دع عنك ما تشعر به أو تحسه حقيقة من الرياء سواء بجانب من تعرفه أو تغير نيتك لغير الله كل هذا اتركه ولا تهتم له وصل مباشرة ولا يهمك نيتك أو شعورك بالرياء.
وابشرك صلاتك ولله الحمد والمنه صحيحة بهذه الطريقة.
فأنت يا أخي خير نفسك إما طاعة وسواسك ومرضك أو علاج نفسك.
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-04, 10:16 pm

استاذ عبد العزيز بقالك شهر وانا مستني ردك ليه اتاخرت كنت محتاج جدا ردك ممكن تقولي الخطوات بالكامل البرنامج العلاجي
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-14, 4:34 pm

استاذ عبد العزيز ياريت ترد عليا بسرعة في اسرع وقت انا محتاج العلاج اوي
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-15, 8:13 pm

ابومشخص( اقتباس) 
هذه فكرة وسواسية فعليك بالقيام بعباداتك وطاعاتك كاملة مع تطبيق التجاهل التام على فكرة الرياء مهما خطرت لك فالقصد من الشيطان تثبيطك عن العبادة وتصعيبها عليك وديننا يسر فاقهريه بزيادة طاعاتك وتجاهله

شرح مفصل لكيفية التجاهل

https://alkhabeer.yoo7.com/t484-topic 

التجاهل التام

ويكون بايقاف الاستجابه الخارجية والداخلية

داخليا

يكون بمجرد ورود الفكرة استعاذه ثم تجاهل (انشغال بالحدث)

عدم الاسترسال مع الفكرة

عدم نقاشها

عدم الرد عليها

عدم تطمين النفس والاقناع (فقط انشغال بالحدث وعدم المبالاة بالفكرة كانها لم تخطر على بالك)

خارجيا

بعدم ابداء ملامح الحزن او السرحان او التوتر او الغضب او الانزعاج

لان الشيطان يراك حزين فيفرح ويزيد من وسوسته

بل المحافظة على الابتسامه دائما
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-16, 12:53 am

استاذ عبد العزيز انا قريت كل البرامج في الموقع من اول ماشوفته بس انا بردو فاهم ازاي الوسواس بيمشي ازاي بس انا بصلي كل يوم وبطنش اكتر من مرة وبطنش اكتر من الرياء ولكن مفيش تغير نهاءي وآنا بقيت بعمل الرياء باردتي بس عمري ماكنت عايز اراءي عيني عيني بعد مافقدت كل قوتي ومع ذلك انا جوايا صوت ضعيف للغاية هو اصلي عشان عايز اصلي من اول ماعرفت الصلاة ولامرة راءيت قدام صغير ولاكبير ومع ذلك مطالب اني اعمل فوق طاقتي انا بسالك سؤال هل لو صليت بصوتي المخفي وانا بطبق التجاهل لو ربعه او تلته بس نيتي اتغيرت خالص وهصبر لحد ماخف صلاتي صحيحة بنيتي دي رغم كل شي ولالا
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-16, 3:39 am

أهلاً أخي وأبشر فأنت والله تتعامل مع رب كريم عظيم رحيم روؤف بعباده فأبشر فأن الله ييسر على المسلم ولا يضيق عليه فأحسن الظن بربك فهو الشافي والقادر على كل شيء توجه إلى ربك يا أخي بالدعاء وأكثر منه ولح بالدعاء لله ان يعافيك ويشافيك.

بالنسبة لسؤالك
أنت تقول : أنا اسمع صوت داخل نفسي أنني اصلي رياء فهل لو صليت بتجاهل هذا الصوت وتغيرت نيتي أي أصبحت اصلي رياء ومع ذلك استمريت في صلاتي فهل صلاتي صحيحة؟

الجواب: نعم صلاتك صحيحة وأنت مأجور طالما تقاوم الوسواس ولا تلتفت له وحتى ولو وقع في قلبك الرياء أو تغيرت نيتك وأنت في الصلاة فصلاتك صحيحة واكملها ولا تقطعها بسبب هذا الوسواس واستمر بتجاهل الشيطان.

عدل سابقا من قبل عبدالعزيز1 في 2020-01-17, 7:12 am عدل 1 مرات
عدو الشيطان
عدو الشيطان

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
العراق
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-16, 9:31 am

اخ عبد العزيز ... أرجو تصحيح الخطأ الإملائي في تعليقك أعلاه ... أحسن الظن و ليس الضن فالمعنى سيختلف تماماً و جزاك الله خيراً
عبدالعزيز1

عضو برونزي

عضو برونزي
معلومات إضافية
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-17, 7:13 am

بارك الله فيك أخي وجزاك الله خيراً
محمد هشام
محمد هشام

عضو جديد

عضو جديد
معلومات إضافية
الجزائر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-20, 10:56 am

التجاهل وحده لا يكفي.لابد من التجاهل و المواجهة(ابدا.استمر.اكمل) و الصمود.فاذا لم تطبقي الخطوة الثالثة التي هي الصمود فاتك الكثير من العلاج.و كل خطوة لها اهمية
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-25, 4:13 pm

استاذ عبد العزيز انا جاي ابعت اخر رسالة انا فشلت فشل ذريع لم ارها طول حياتي انا لحد دلوقتي مش مصدق اني خسرت صلاتي اللي تعبت عشانها طول الفترة اللي فاتت عشان اصلي براحتي دلوقتي معدتش اقدر اصلي ركعة واحدة ارجوك متقولش انا معرفتش اطبق العلاج لا انا تلت سنين بحاول وموصلتش لربع الطريق انا فشلت وروحي بتطلع مني لاني معرفش اصلي نهائي متقولش محاولتش انا حاولت مليون مرة ونفس العلاج لكن كل يوم بصبر نفسي واحسن الظن بالله وبقول ربنا هيجازيني لكن لا تلت سنين بحاول وموصلتش لاي حاجة والله عملت نفس الخطوات اللي بتقول عليه اتجاهل وصلاتي صحيحة بس انا لاقلبي وعقلي وكل حتة فيا بتصدق اني بعمل الصح رغم كل شيء ومع ذلك بصبر وبطول بالي تلت سنين وفي الاخر ولاحاجة صدقني انا اكتر واحد عارف يعني ايه صلاة وهي عندي ايه لكن ضاعت ومش هقدر ارجعها طول الوقت بدعي والله يارب كنت موتني لحظة ماخسرت صلاتي
الزهرة
الزهرة

مشرفة

مشرفة
معلومات إضافية
الجزائر
انثى
تعليقك : قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ ? إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-27, 12:22 pm

الشبح كتب:
استاذ عبد العزيز انا جاي ابعت اخر رسالة انا فشلت فشل ذريع لم ارها طول حياتي انا لحد دلوقتي مش مصدق اني خسرت صلاتي اللي تعبت عشانها طول الفترة اللي فاتت عشان اصلي براحتي دلوقتي معدتش اقدر اصلي ركعة واحدة ارجوك متقولش انا معرفتش اطبق العلاج لا انا تلت سنين بحاول وموصلتش لربع الطريق انا فشلت وروحي بتطلع مني لاني معرفش اصلي نهائي متقولش محاولتش انا حاولت مليون مرة ونفس العلاج لكن كل يوم بصبر نفسي واحسن الظن بالله وبقول ربنا هيجازيني لكن لا تلت سنين بحاول وموصلتش لاي حاجة والله عملت نفس الخطوات اللي بتقول عليه اتجاهل وصلاتي صحيحة بس انا لاقلبي وعقلي وكل حتة فيا بتصدق اني بعمل الصح رغم كل شيء ومع ذلك بصبر وبطول بالي تلت سنين وفي الاخر ولاحاجة صدقني انا اكتر واحد عارف يعني ايه صلاة وهي عندي ايه لكن ضاعت ومش هقدر ارجعها طول الوقت بدعي والله يارب كنت موتني لحظة ماخسرت صلاتي

من قال لك ضاعت؟؟؟
هل تكلمت مع الله ؟؟؟ هل قال لك صلاتك باطلة ولن أقبلها؟؟؟
إذ لم تتكلم معه هل تعلم الغيب وتعلم ارادة ومشيئة الله ؟؟؟  

انت لا تحسن الظن بالله أخي كما تقول 

لأن حسن الظن بالله يتبعه تصديق انه تقبل ما قدمته له من طاعة او عمل  
واذا شكيت في ما عملت هذا يعني انك لم تحسن الظن بالله

وتذكر جيدا أخي ان الشيطان لا يحب من يقترب إلى الله بالطاعات والعبادات 
ولا يحب من يحسن الظن بالله 
ويجب من يقنط من رحمة الله حتى يتوقف عن التقرب إلى الله 
فلا تطيع الشيطان
والشيطان يؤثر على الانسان بالوساويس حتى لا يشك الانسان ان ما يجد في نفسه من الشيطان
فيبدأ يشككلك في عباداتك وطاعاتك 
وما هي إلا وساويس الشيطان واكاذيب
حتى يضيع لك الوقت وما يخليك تستمتع بعبادات أخرى والتي تحتاج للاجتهاد أيضا  
فاطرح هذه الشكوك بالتجاهل ولا تحلل وتناقش

صلي أخي وادعوا الله القبول وانصرف ولا تسأل هل قبلت ام لا هذا العلم عند الله 
ولا احد يعلم هذا... فهل تريد ان يرد عليك الله ويقول لك كل مرة صليت فيها أقبلها؟؟؟
احسن الظن بالله وتفائل بالخير والقبول ....والله يتقبل بإذنه لا بإذن أحد
ولا تضيع وقتك فهناك عبادات أخرى تحتاج الإجتهاد 

.
التوقيع

أخي الكريم ..

يجب عليك تطبيق البرنامج العلاجي قبل وضع سؤالك .

لأنك لن تستفيد شيئا من إجابتي عليك مالم تبدأ بالبرنامج بداية فعلية

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 F730b4fc6091b61
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-01-30, 1:02 pm

لا تصدق هذا يا أخي لا يكلف الله نفساالا وسعها ألا ترى أن الله لايحاسب المجنون ألا ترى أن ما نعانيه مرض هل تظن أن الله سيحاسبك على ما لا تطيق لا وألف لا بل بالعكس كم لك من الدرجات العلى ثلاث سنوات من المعاناة
أنا أنصحك أن تصلي كيفما كان ولا تهتم وحاول أن تكون دائما سعيدا فالله عز وجل يريدك سعيدا والشيطان لم يتمكن من ايمانك فأخذ يحزنك
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-01, 12:54 am

اختي الزهًرة انا ياريت كان ربنا يقولي صلاتي صح ولا لا عشان اعرف عشان افكر اصلي صح ازاي ياريت اشارات ولو كان ايه محتاج يرد عليا صادق ولا مخدوع وانا السبب في نكثتي لاني ضيعت صلاتي لاني سرقت وربنا عاقبني بكده وانا مش عارف ارجع زي الاول
اختي مصرة حتى الشفاء معرفش ازاي هنجح ولالا بس انا عملت اللي عليا ياريت ارتاح بجد في الصلاة
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-01, 2:12 pm

أخي العزيز اذا سرقك أحد ثم رأيته نادما على فعلته أما كنت لتسامحه؟
الله أكرم منك ويسامح حتى وان لم يتب الانسان من الفعل واقرأ اذا شئت قوله تعالى:( ان الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء) هذا بدون توبة أما مع التوبة فالعفو مضمون انشاء الله الكريم الحليم اللطيف الرفيق
ولكن هذا الشيطان يأمرنا بالذنب وبعدما نقوم به يستغله فيقول أنت لا تستطيع فعل العبادات وأنت محروم منها لأنك أذنبت فلا تصدقه وتجاهله وامضي في صلاتك ولا تنس أن جزءا كبيرا من الوسواس هو مرض نفسي وعلاجه مثل علاج الشيطان وهو التجاهل
المهم أنت عليك شيء واحد عندما تسمع الأذان تذهب الى المسجد وتصلي كيفما كان وخطوة خطوة ستتحسن باذن العلي العظيم
التوقيع

هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=81_xSIw4RN3L8M&tbnid=RWZ0ynodbgYktM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fforums.fatakat.com%2Fthread4605697&ei=6NCiU4O-OqPQygO3woLICg&bvm=bv.69411363,d
الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-01, 5:00 pm

اختي انا كل اللي مزعلني بس هو اني كسرت الصلاة بعد ماكنت خلاص خفيت من خمس سنين ورجعت تاني اعاني منه فانا ضميري متانب ومش مسامح نفسي لان انا السبب كسرتها يعني انا لما سرقت يومها وروحت اصلي جاتلي حالة نوبة شديدة ومرة واحدة حسيت اني صدري اتدبح ومعرفتش اصلي ركعة من مكاني عشان سرقت وربنا عاقبني هو ده اللي كسرني انا عايز افهم ده عقاب اصلا ولالا ده من ناحية
ومن ناحية تانية لو قولتي توب بس مش معقول ذنبي يتشال فوق رقبتي لغاية دلوقتي وصلاتي مكسورة ايه علاقة السرقة بالصلاة في حكاية كان واحد صلى وبعدين سرق فواحد قال لرسول الله عليه الصلاة والسلام ازاي صلاته صحيحة وهو سرق قال النبي ستنهاه صلاته عن سرقته
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-01, 7:19 pm

أنت لما سرقت أصابك تأنيب ضمير شديد وهذا من صفات مريض الوسواس وهذا ما أدى بك للتفكير بأن الله سيعاقبك بكسر صلاتك وهذه كلها أوهام الشيطان والوسواس وأنت صدقتها وطبقتها فعلا
لأنك ببساطة مريض
وانظر الى الحديث الذي ذكرته فيه معنى جميل وهو أن الصلاة تقويك على ترك المعاصي فاعتني بصلاتك و لا تهتم فكلنا نعصي الله عز وجل ليلا ونهارا وربما بأكثر من السرقة.هذا هو الانسان يعصي ويتوب و يحسن الظن بالله
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-01, 10:05 pm

يعني انا مليش ذنب اصلا وهل كده بريء من التهمة اني السرقة ملهاش دعوة بكسر الصلاة صارحيني
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-02, 12:13 am

شوف يا أخي أنا كنت أقوم كثيرا بالربط بين عدم قدرتي على العبادات وبين الذنوب التي اقترفتها ولم يزد ذلك في ايماني ولا سعادتي وعندما تركت هذا التفكير المرضي تحسنت علاقتي بالله عز وجل وأيضا صرت أكثر رفقا بنفسي وحبا لنفسي
أنت تسأل هل أنت بريء سأقول لك أنت بريء وستين ألف بريء لأنه أصلا ما الدليل على أن السرقة حرمتك من الصلاة أتحداك أن تجد دليلا ؛فأنت لم تطلع الغيب ولم يطلعك الله على تصرفه في أمور خلقه
ولكنها كلمة ألقاها الشيطان في قلبك وصدقتها لأنك تفكر بمبدأ خاطئ وهو مبدأ يقول ( الكل أو اللاشيء) اما أن أكون مؤمنا كاملا والا فأنا كافر لا محالة .هذا هو تفكيرك لذلك لم تستطع الصلاة بعدما سرقت. لا بأس عليك فكل الموسوسين يفكرون هكذا والهدف من البرنامج العلاجي هو اصلاح هذه المبادئ والاعتقادات الخاطئة لنصل الى السعادة
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-02, 1:15 am

ربنا يجازيكي ياختي الكريمة بس الكلام ده كان نفسي اسمعه من زمان اوي بعد ماادمرت خالص مش عارف اعمل ايه بصراحة اصلي زي ماكنت وخلاص بعد ماخفيت من خمس سنين وده كفاية ولا ايه انا بجد مليش طاقة بعد ماستنفزتها طول السنين دي واستاذ عبد العزيز قال تجاهل بس وصلي عادي بس كده ولا ايه اللي اعمله زيادة اتمنى امشي كده حتى لو طول شوية بس اتمنى بجد بجد بجد امشي وانا مطمن بقى عشان ارتاح وكفاية التعب ده كله
مصرة حتى الشفاء

عضو ذهبي

عضو ذهبي
معلومات إضافية

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-02, 10:07 am

هون عليك أخي
الانتكاس هو الذي أصابك بالاحباط ثم الاستنزاف لكن هذا كله لا يهم
صدقني. لأنك متى عدت لتطبيق البرنامج عدت الى التعافي شيئا فشيئا
أنا مثلا . ماذا أفعل؟ طبقت البرنامج العلاجي وعانيت قليلا واستمتعت أيضا وأنا أتخلص من الوساوس بعد مدة من العمل أصبحت أحس براحة كبيرة وتخلصت من العذاب ثم تأتيني فكرة وسواسية جديدة بثوب جديد فماذا أفعل؟ مباشرة أتذكر قاعدة بيضة التمساح فأعود الى قراءة البرنامج العلاجي وأعود الى تطبيقه وأسطر جدولا لتقييم التطبيق فأجد نفسي وقد تخلصت من الفكرة بسرعة أكثر ولم أتعذب كما في السابق
وهكذا كلما عاد الوسواس عدت الى التركيز في التطبيق
وهذا ما أنصحك به إضافة الى العناية بنفسك ،فعليك أن تتغذى جيدا حتى يقوى جسدك وتتخلص من المشكلة بسرعة
أسأل الله العظيم أن يعافيك ويوفقك
التوقيع

الشبح
الشبح

عضو نشيط

عضو نشيط
معلومات إضافية
مصر
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هل التجاهل يكفي في كل الامور   هل التجاهل يكفي في كل الامور - صفحة 3 Empty2020-02-02, 1:50 pm

اختي انا معدش اقدر اطبق البرنامج ورغم انه برئ اصلا بعد ماكشفت الحقيقة ويخليني اصلي حتى لو نيتي رياء او شرك معدتش اوجه نيتي لله زي الاول واصلا اصلا مكنتش بشتكي من الرياء من اي نوع من اول ماتعلمت الصلاة دلوقتي نيتي رياء قدام مراتي وقدام اي حد اعرفه انا محتاج تركيز كبير جدا لنيتي او استحضار النية زي ماصليت في المسجد لما قولتيلي مش عارف انا اصلا طبقت العلاج وعمال اتجاهل لدرجة انسى نفسي وبردو بعد تلت سنين متقدمتش ومتحسنتش
عايز اعرف ايه الغلط في الخطوات دي ايه اللي ناقص

هل التجاهل يكفي في كل الامور
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 3 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» هل يكفي التجاهل والابتسامة والانشغال بالحدث
» هل تخطيط القلب يكفي
» اريد المساعدة في بعض الامور
» ارجوا التفريق بين هذه الامور سريعا
» لا ينوب أحد عن أحد في التجاهل