الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]
الخبير النفسي٢
سجل في المنتدى لتتمكن من المشاركة ..
للتواصل مع الخبير النفسي٢ :
تويتر [@ALmohimeed3]
سناب [ alkhabeer2 ]


الخبير النفسي٢

الوسواس القهري ، القلق ، الاكتئاب ، اختلال الآنية ، الرهاب ، الخوف وسواس النوم وسواس الأمراض
 

أهلا وسهلا بك في منتديات الخبير النفسي 2

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

http://www.alkhabeer2.com





أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
Mazin
المواضيع الأخيرة
اسم العضو
» وسواس الايام والتاريخ Mazin
» احتاج مساعده اتمنى الاجابه على كل نقطه عاجل Mazin
» عادي او لا دلال المالكي
» حد يرد عليا منه منه
» وسواس الحساسية Mazin
» بخصوص ترك الوسواس تماماً Mazin
» وسواس الكلام Mazin
» مشكلتي في الصيام Mazin
» وسواس الصيام منيرة ف
» الكلام في الصلاة Mazin
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
Mazin
M28

شاطر
 

 وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)

استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال
avatar


عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
عدد المساهمات : 171
تاريخ التسجيل : 07/02/2014
تعليقك : 0

وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty
مُساهمةموضوع: وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)   وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty2016-08-06, 2:30 am

بسم الله وصل الله  وسلم على رسول الله وصحبة ومن والاه وبعد
فى هذا الموضوع سنكشف شيطان الانس من الاقوى الشيطان الانسى ام الشيطان الجنى

الجواب الشيطان الانسى هو الاقوى قال النبى صل الله علية وسلم عن بعض الانس قلوبهم قلوب الشياطين فى اجساد انس خلى بالك مفيش حديث انا ذكرته فى اى موضوع كتبته الا وهو صحيح

الحديث الضعيف ماليش فيه شيطان الانس  لسانه زى العسل ناعم زى الحية بيستنى تعطي له ظهرك علشان يلدعك من قفاك صفاته الغدر يبقى عايش معاك وانت مفكره صحبك من سنين

وهو بيلدع فيك وانت مش حاسس بغدره ويجى يوم من الايام الرب سبحانه يكشفلك غدر الحية الناعمة شيطان الانس ويظهره لك على حقيقتة وانت تبقى بتضرب كف على كف وتقول معقول

كل دا يطلع منك انت فيزول العجب بعد كدا عرفت انت دلوقتى الناس بتكلمك كدا ليه وبتتعامل معاك بالطريقة دى ليه علشان الشيطان الانسى الى عامل نفسه صحبك وانت للاسف امنته

على اسرارك كل اسراراك طلعت بره للناس الى اكثرهم اعداء لك احفر لاسرارك بير فى قلبك وادفنها فيه دا الى لازم وواجب عليك تعملوا لو عايز الشيطان انسى جنى حيوان لا يقدر على ايذائك

حتى الموقع دا متكتبش فيه اسرارك بالتفصيل ولو هتكتب اكتب بالتلميح لا بالتصريح لمح واجمل  متفصلش مش كل حاجه تقولها بالتفصيل ممكن بعض الاسئلة يتاخد عليها ملاحظات

عليك لما تسال سؤال خلية بالتلميح والاجمال علشان محدش بعد كدا ياخد عليك ملاحظات انا لية على الخبير النفسى ملاحظات لو هو راجل محترم ودا الظن فيه مش هيعاند ويستكبر هقول الملاحظات دى
 
بس انا هراعى كويس اوي ان هو ساعد ناس كتير واحنا بنشكره  على كدا بعد اذنكم مش عايز حد من المشرفين يضع رد الا المقصود بالكلام الخبير النفسى المحترم مسك العصاية من النص

قال علشان ارضى شيوخى اللى فى المركز الكندى اتباع الفلاسفة ارسطو وافلاطون وكنفشيوس وبوذا بتوع علم النفس والتنمية البشرية والبرمجة اللغوية العصبية وعلشان يقولو ان كلامنا حقيقى

وطب اخترعو حكاية الادويه وقالوا دى ادويه بتعالج النفس والاعصاب كذبتم وخسئتم نرجع للخبير النفسى تانى شويه يتكلم بكلام اهل السنة وشويه يتكلم بكلام الفلاسفة وعلم النفس والمركز الكندى

شويه يوجه الناس لكتاب الله وسنة رسوله وشويه يوجه الناس لكلام الفلاسفة واتباعهم نفهم من اللى انت بتعملوا دا ايه ايه قصدك يعنى فلوس مثلا لو الحكاية حكاية فلوس فامرها سهل

كل بالمعروف الرقية الشرعية جائز انك تاخد عليها اجر وانت عامل منتدى ليها لكن لا تتاجر بالعلم الشرعى عيب اختشى استحى يا اخى اتقى الله الذى اذهب الوسواس الخناس عنك

ورحمك من عذابه خلى بالك المواضيع الى انت بتعدل فيها بالست سبع مرات دى تفقد مصداقية الموضوع والغرف الى انت عملتها فى السر يا ترى بتوجه الناس اللى دفعالك فلوس علشان تتعالج    

من الوسواس الخناس يا ترى بتوجهم لعلماء السنة ولا لعلماء المركز الكندى ولا الاتنين مع بعض علماء السنة ولا علماء المركز الكندى بريطانيه وجامعه ويلز يا خبير يا نفسى يا 2

انت يا استاذ يا محترم لم تشفى نهائيا من الوسواس الخناس الشفاء  الحقيقى و الانجاز الكبير الدال على الشفاء حقا هو اتباع الكتاب والسنة على فهم السلف الصالح وسيبك من الهذيان

بتاع المدربين مدربين المركز الكندى انا اجلت الرد عليك علشان تشيل اسم نجيب وصلاح من علاج وسواس العباده لكن انت مسمعتش كلامى  وعملتونى معاملة الوسواس بالتجاهل

انتو بتطبقو التجاهل الكامل بحذافيره معايه انا راجل مسلم لست شيطان وبعدين المشرفة الى اتجرئت وردت عليه بردو اجلت الرد عليها مع انى اعطتها اشارة ترد الرد المناسب بس بردو

تجاهلت يا جماعه انا مش شيطان واجب عليك ترد عليا الشرع امرك بكدا يا استاذة يا مشرفة انتى عندك مس الجنى اللى مسك جنى اخوانجى تبع المرسى لان انتى قولتى زى مهو قال

وطلعوا الى كانوا بينصروة من حزب النون اتبرئوا منوا وقالوا انوا جاهل بالعقيدة الصحيحة خلى بالك ان حزب النون والبدالة اساتذة فى الحفظ بيحفظ قرآن واحاديث ما شاء الله لكن

لا يدخل القلب اخره الحنجرة يقرؤون القرآن لا يجاوز حناجرهم حديث شريف ولا انتى متعرفيش حديث افترقت اليهود على ثلاث وسبعين فرقة وافترقت النصارى على اثنتى وسبعين فرقة
 
وستفرتق امتى على احدى وسبعين فرقة كلهم فى النار الا واحده و الحديث الثانى بيقول كلهم فى النار الا الجماعه و الحديث الثالث بيقول ما انا علية واصحابى اذا الجماعه هى ما كان علية

 النبى صل الله عليه وسلم واصحابه        الفرقة الناجية من النار = الجماعه  = ما كان عليه النبى صل الله علية وسلم واصحابه

يا استاذة الاختلاف واقع بقدر الله

نرجع تانى للخبير النفسى 2 بيقولك تقنية ترويض العقول الاستراتيجية التكتيك لو انت بتتكلم فى امور الدنيا عادى انما انت بتتكلم فى الدين وبعدين يقولك مش مشكلة الاختلاف فى الالفاظ

وانا بقولك هي دي اكبر مشكلة ودا اسلوب من اخطر الاساليب الى بتستعملوا الشياطين علشان تخدع الاذكياء الاسلوب دا هو تغيير الاسماء وتسمية الاشياء بغير مسماها الحقيقى يعنى انت مثلا

بتقول مثل قولهم الوسواس القهرى قل اسمه الوسواس الخناس لكن علماء النفس و الفلاسفة والمدربين فى التنمية البشرية اسموه الوسواس القهرى يا خبير يا نفسى 2 انا ااقصد التوجيه  التوجيه التوجيه لما تقول الوسواس الخناس ببديهة العقل العقل هيتوجه لكتاب الله وسنة رسول الله
 
انما لما تقول الواسواس القهرى العقل يتوجه لكتب الفلاسفة وعلماء النفس ومدربين التنمية البشرية هو انت متعرفش كدا ولا انت عارف ومطنش سؤال ممكن حد يقولى هو انت بتشكك فى البرنامج

الجواب لا ابدا البرنامج صحيح لكن فيه اخطاء وتوجيهات فى غير محلها فى شرح البرنامج ودا سببه جهل الخبير النفسى 2 ببعض امور الدين وكمان توجيهه للناس لصلاح ونجيب

وامثالهم معناه خلط  بين ما جاء به الرسول صل الله علية وسلم والفلاسفة وحتى لو نجيب وصلاح درسوا العلم الشرعى ودللو بالدليل على افكارهم بالكتاب و السنة فهذا يسمى شرعا

تلبيس وتدليس لان الاصل هو الكتاب والسنة ولان النقل مقدما على العقل فلا يستدل بالقرآن على كلام الفلاسفة بل يقال انهم لم ياتوا بجديد فقد اغنانا الله بكتابه وسنة رسوله عن كلامكم البديهي الاولى بالعقل

وكانهم يقولون ان الشمس تشرق من المشرق وتغرب من المغرب و الانسان يموت و اذا جاع ياكل واذا عطش يشرب هذا مختصر كلام علماء النفس والفلاسفة وعلماء التنمية البشرية  و كل ما قالوه من حق موجود عندنا فى شرعنا و فى رسائل الرسل من قبل

سؤال مهم جدا كيف اصل للجماعه وفهم الجماعه الجواب عن طريق علماء السنة والحديث الصحيح ومن علماء السنة والحديث اقول لك على بعضهم و الله الموفق

الامام مالك فقيه ومحدث الامام احمد فقيه ومحدث  والامام البخارى ومسلم والترمذى والنسائى وابو داود وابن ماجة وابن خزيمه والحاكم وابن حبان

الامام ابن تيمية وابن عبد الوهاب و الالبانى و ابن باز و ابن عثيمين

و العلماء محمد امان الجامى و العالمين الذى احبهما كثيرا الشيخ صالح بن فوزان الفوزان و الشيخ ربيع بن هادى المدخلى

بالنسبة للشيخ العالم محمد امان الجامى رحمه الله و الشيخ العالم ربيع بن هادى المدخلى حفظه الله  الذى يجرح  فيهما هذا لا يكون الا حزبيا محترقا مهما بلغ من المنصب والعلم  

وليس معنى معرفتى بهؤلاء الاعلام انى قد قرئت لهم كلهم او انى عالما انا رجل مسلم عامى بسيط اقول لك ما قاله لى العلماء العقلاء الحكماء الافاضل

ان اردت معرفة العلم الشرعى عن طريق صحيح العلم الشرعى الواجب عليك الذى هو فرض عين على كل مسلم  هو علم لا اله الا الله

قال الله عز وجل فاعلم انه لا اله الا الله

فى الختام انبه عليك ان تاخذ بالنصوص كلها لا تاخذ بنص وتترك نص لكى تستكمل الحكم يجب عليك ان تستكمل النصوص حتى تضح الصورة كاملة ولكى تفهم ما كتبته لك

يجب عليك قراءة مواضيعى كلها اولا ثم تحكم علي اخر شىء اقوله لك

اللهم قد بلغت اللهم فاشهد  

اللهم قد بلغت اللهم فاشهد

اللهم قد بلغت اللهم فاشهد
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال
avatar


عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
عدد المساهمات : 171
تاريخ التسجيل : 07/02/2014
تعليقك : 0

وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty
مُساهمةموضوع: رد: وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)   وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty2016-08-06, 2:45 am

وهذه هي صيغة الاستعاذه من شيطان الانس


اعوذ بالله السميع البصير من الشيطان الرجيم


لاني اري الشيطان الانسي بأم عيني استعذت باسم الله البصير  جل ذكره
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال
avatar


عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
عدد المساهمات : 171
تاريخ التسجيل : 07/02/2014
تعليقك : 0

وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty
مُساهمةموضوع: رد: وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)   وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty2016-08-06, 3:16 am

اني اشهد الله ومن حضرني من الملائكة واشهدكم

اني اعتقد عقيدة اهل السنة والجماعة وان الايمان قول وعمل في ظاهر العبد وباطنه يزيد بطاعة الله جل وعلا وينقص بمعصيته
كاتب هذه المساهمة مطرود حالياً من المنتدى - معاينة المساهمة
طويل البال
avatar


عضو مجتهد

عضو مجتهد
معلومات إضافية
مصر
ذكر
عدد المساهمات : 171
تاريخ التسجيل : 07/02/2014
تعليقك : 0

وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty
مُساهمةموضوع: رد: وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)   وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس) Empty2016-08-11, 1:34 am

السلام عليكم ورحمة الله 

عندي سؤال كلما حاولت تعديل خطأ في الموضوع لا استطيع هل لان الامكانيات عندي ضعيفة ام ان الادارة اتخذت اجرائات مفاجأه

لا بأس فكل يعمل علي شاكلته   وقد جف القلم بما انت لاق  ما شاء الله كان وما لم يشأ لم يكن ولا حول ولا قوة الا بالله

قد اخطأت وكل ابن ادم خطاء وخير الخطائين التوابون


فكما قلت كنت اريد تعديل  الموضوع لكنهم احدثوا اشياء  فجأة  اصلحهم الله

كتبت في الموضوع ان النبي صل الله عليه وسلم قال وستفترق امتي علي احدي وسبعين فرقة فهذا خطأ وسهو مني

والصحيح وستفترق امتي علي ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار الا واحدة  وليس معني هذا  انهم كافرون  فعقيدتنا

ان التكفير حكم شرعي لله ولرسوله   كما قال علمائنا فمن قال عنه الله ورسوله انه كافر فهو كافر والا فلا 

وهذا هو الحديث
مُعَاوِيَةَ بْنِ أَبِي سُفْيَانَ رضي الله عنهما أَنَّهُ قَالَ : (أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ فِينَا فَقَالَ : أَلَا إِنَّ مَنْ قَبْلَكُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ مِلَّةً ، وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ ، ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ ، وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ ، وَهِيَ الْجَمَاعَةُ) رواه أبو داود (4597) وغيره وصححه الحاكم (1/128) بل قال : إنه حديث كبير في الأصول ، وصححه ابن تيمية في "مجموع الفتاوى" (3/345) والشاطبي في "الاعتصام" (1/430) والعراقي في "تخريج الإحياء" (3/199)




والحديث رواه الترمذي (2641) بلفظ : (وَتَفْتَرِقُ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ مِلَّةً كُلُّهُمْ فِي النَّارِ إِلَّا مِلَّةً وَاحِدَةً ، قَالُوا : وَمَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي) وحسَّنه ابن العربي في " أحكام القرآن " (3 /432) ، والعراقي في "تخريج الإحياء" (3/284) والألباني في "صحيح الترمذي"





فالصحيح افترقت اليهود علي احدي وسبعين فرقة وافترقت النصاري علي اثنتي وسبعين فرقة وستفترق امتي علي ثلاث وسبعين فرقة كلها في النار الا واحدة
فأسأل الله العظيم ان يعصمنا من الزلل وان يوفقنا لصالح العمل وقد ورد في الاحاديث بلفظ ملة او  فرقة  فسال اهل الحديث الصحيح  من علماء الحديث النبوي الشريف
 
وسواس الناس (ونعلم ما توسوس به نفسه )(الذي يوسوس في صدور الناس من الجنة والناس)
استعرض الموضوع التالي استعرض الموضوع السابق الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» كيفية صد وسواس الناس
» كيفية صد وسواس الناس ؟
» وسواس المرض يقتلني كل يوم. افيدوني جزاكم الله الجنة
» وسواس الخوف من ايذاء الناس و عدم اعطاء حقوقهم
» وسواس العشق الذي دمر حياتي

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
الخبير النفسي٢ :: المنتديات العامة :: المنتدى العام-
انتقل الى:  

روابط هامة

رابط نصيرابط نصيرابط نصي
تكويد : JAR7